Top 10اسکارانتخاب سردبیر

اختصاصی: ۱۲ فیلم که احتمالا جزو نامزدهای بهترین فیلم اسکار سال آینده باشند

هیچوقت برای صحبت کردن درباره‌ی اسکار سال آینده زود نیست. شاید هم اینطور باشد اما چون این چندروزه بازار اسکار داغ است، اجازه دهید نگاهی زودهنگام به فیلم هایی داشته باشیم که ممکن است فصل جوایز سال ۲۰۱۹ را به تسخیر خود درآورند.

در این لیست نگاهی به آثار جدید فیلمسازان موفقی که مورد علاقه‌ی آکادمی اسکار هم هستند مثل مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)، کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) و دنی بویل (Danny Boyle) و همچنین فیلمسازان جوانی که به تازگی وارد اسکار شده اند مثل گرتا گرویگ (Greta Gerwig) و جوردن پیل (Jordan Peele) داریم. پس در بررسی ۱۲ فیلمی که ممکن است در اسکار سال آینده رقبای اصلی یکدیگر باشند با آریافیلم همراه باشید.

The Irishman (مرد ایرلندی)

مثل اتفاقی که در اسکار امسال برای Roma (رم) افتاد، The Irishman (مرد ایرلندی) یکی از اولین نامزدهای احتمالی حضور در اسکار سال آینده است. این پروژه‌ی شخصی، درامی گانگستری ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) کارگردان برنده‌ی اسکار است که داستان زندگی یک قاتل و همکارانش را طی چندین دهه روایت می کند. تکنولوژی جدید جوان‌سازی به بازیگران اسکار گرفته‌ای مثل رابرت دنیرو (Robert De Niro)، جو پشی (Joe Pesci) و آل پاچینو (Al Pacino) اجازه می دهد نقش شخصیت های خودشان را در سنین مختلف بازی کنند، که همچنین ممکن است این تکنولوژی تازه کار را به یکی از معیارهای اسکار بهترین جلوه های ویژه تبدیل کند. همچنین احتمالا این فیلم نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه را برای استیون زایلیان (Steven Zaillian) به ارمغان آورد.

سوال اصلی درباره‌ی The Irishman مسئله‌ی منتشر کننده‌ی آن یعنی نتفلیکس است. Roma در کسب اسکار بهترین فیلم ناکام ماند، و برخی معتقدند جنبشی ضدنتفلیکسی در آکادمی اسکار جریان دارد. البته نتفلیکس متعهد شده The Irishman را در سینماها نیز اکران کند، و برخلاف Roma که فقط موردتوجه قشر خاصی قرار گرفت، احتمال اینکه The Irishman در باکس آفیس به موفقیت بالایی برسد زیاد است. سوالات زیادی پیرامون این فیلم وجود دارند، اما با توجه به بازیگران و عوامل شناخته شده‌ی فیلم به احتمال زیاد The Irishman در اسکار سال آینده یکی از نامزدهای اصلی باشد.

Once Upon a Time in Hollywood (روزی روزگاری در هالیوود)

این فیلم از جنبه های مختلفی موردتوجه آکادمی اسکار قرار خواهد گرفت. اینکه جدیدترین اثر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) است، موضوع فیلم درباره‌ی هالیوود است، گروه بازیگرانی فوق العاده و درجه یک دارد، و نقش های اصلی آن را دوتا از بزرگترین بازیگران دنیا بازی می کنند. لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio) نقش بازیگر تلویزیونی مشهور و برد پیت (Brad Pitt) نقش بدلکار او را بازی می کند، و این دو در کنار هم با هالیوودی در حال پیشرفت در سال ۱۹۶۹ روبرو می شوند. در حالی که Inglourious Basterds (حرامزاده‌های لعنتی) و Django Unchained (جنگوی زنجیرگسسته) نامزد اسکار بهترین فیلم سال شده اند، اما آخرین فیلم تارانتینو یعنی وسترن The Hateful Eight (هشت نفرت انگیز) فرصت حضور در بخش بهترین فیلم سال را کسب نکرد. بنابراین هیچ تضمینی در این قضیه وجود ندارد و سونی پیکچرز کار سختی برای حضور پیدا کردن Once Upon a Time in Hollywood (روزی روزگاری در هالیوود) در اسکار دارد چون این فیلم فصل تابستان اکران خواهد شد، اما به احتمال زیاد آنقدر فیلم خوبی باشد که در چندین بخش نامزد اسکار شود.

Us (ما)

جوردن پیل (Jordan Peele) نویسنده و کارگردان فیلم Us (ما) با فیلم ترسناک مهیج تحسین شده اش یعنی Get Out (برو بیرون) خودش را به همگان معرفی کرد، که برنده اسکار بهترین فیلمنامه اریجینال شد و همچنین در بخش های بهترین فیلم سال و بهترین کارگردان نامزد اسکار شد. پس با اینکه فیلم مهیج اجتماعی بعدی او یعنی Us اواخر ماه مارس اکران می شود – که معمولا چنین فیلم هایی کمتر موردتوجه آکادمی قرار می گیرند – اما منطقی نیست که این فیلم را یکی از رقبای اصلی اسکار در نظر نگیریم. هنوز پیچش های داستانی فیلم مشخص نیستند، اما جالب است ببینیم آیا این فیلم هم به اندازه‌ی فیلم قبلی پیل مورد اقبال واقع می شود یا خیر.

Little Women (زنان کوچک)

همان سالی که جوردن پیل نامزد اسکار بهترین کارگردانی، فیلمنامه اریجینال و بهترین فیلم سال شد، گرتا گرویگ (Greta Gerwig) نیز در اولین تجربه‌ی کارگردانی خودش با فیلم Lady Bird (لیدی برد) خیلی موفق ظاهر شد. او امسال با اقتباس پربازیگری از داستان Little Women (زنان کوچک) با حضور بازیگرانی مثل سیرشا رونان (Saoirse Ronan)، اما واتسون (Emma Watson)، تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) و مریل استریپ (Meryl Streep) برگشته است. این فیلم اواخر سال ۲۰۱۹ اکران خواهد شد، پس به احتمال خیلی زیاد یکی از رقبای اصلی اسکار سال آینده خواهد بود.

A Beautiful Day in the Neighborhood (یک روز زیبا در محله)

مستند Won’t You Be My Neighbor درباره‌ی آقای راجرز امسال در بخش اسکار بهترین فیلم مستند نادیده گرفته شد، اما شاید اقتباس سینمایی داستان این مجری تلویزیونی شرایط متفاوتی داشته باشد. ماریل هلر (Marielle Heller) سازنده‌ی مستند Won’t You Be My Neighbor کارگردانی فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood (یک روز زیبا در محله) را برعهده دارد که در آن متیو ریس (Matthew Rhys) نقش خبرنگاری را بازی می کند که برای مصاحبه با آقای راجرز انتخاب شده است. بازیگر بزرگی به نام تام هنکس (Tom Hanks) قرار است نقش آقای راجرز را در این فیلم بیوگرافی بازی کند، که ممکن است اولین نامزدی اسکار برای او پس از فیلم Cast Away (دورافتاده) در سال ۲۰۰۰ را به ارمغان آورد.

The Woman in the Window (زنی پشت پنجره)

جو رایت (Joe Wright) پس از ساخت فیلم نامزد اسکارش یعنی Darkest Hour (تاریک‌ترین لحظات) ساخت اقتباس جدید The Woman in the Window (زنی پشت پنجره) را براساس فیلمنامه ای از تریسی لتس (Tracy Letts) برعهده دارد. ایمی آدامز (Amy Adams) بازیگری که شش بار نامزد اسکار شده نقش اصلی این فیلم یعنی زنی آگورافوبیا (مبتلا به ترس از مکان های باز) را بازی می کند که میل شدیدی به جاسوسی از همسایه هایش دارد. آیا امسال بالاخره سال آدامز است؟

Rocketman/Yesterday/Blinded by the Light (راکت‌من/ دیروز/ …)

فیلم Bohemian Rhapsody (بوهمین رپسودی/ حماسه کولی) با عملکرد خوبش در فصل جوایز ۲۰۱۸ همگان را شوکه کرد، پس منطقی است که فکر کنیم برخی از فیلم های امسال با موضوع موسیقی نیز در اسکار سال آینده شانسی داشته باشند. نزدیکترین مشابه، فیلم بیوگرافی التون جان یعنی Rocketman (راکت‌من) به کارگردانی دکستر فلچر (Dexter Fletcher) است که پس از اخراج برایان سینگر (Bryan Singer) تولید فیلم Bohemian Rhapsody را به پایان رساند. و برخلاف رامی مالک (Rami Malek) برنده اسکار بهترین بازیگر مرد امسال برای بازی در Bohemian Rhapsody، تارون اگرتون (Taron Egerton) خودش ترانه ها را می خواند. همچنین فیلم Yesterday (دیروز) به کارگردانی دنی بویل (Danny Boyle) سازنده‌ی Slumdog Millionaire (میلیونر زاغه نشین) را داریم که داستان مردی را دنبال می کند که پس از ضربه ای که به سرش خورده به هوش می آید و متوجه می شود او تنها کسی است که گروه بیتلز را به یاد می آورد. همچنین فیلم Blinded by the Light که در جشنواره ساندنس با موفقیت روبرو شد را داریم، داستانی واقعی و احساسی درباره‌ی نوجوانی بریتانیایی پاکستانی که ترانه های بروس اسپرینگستین (Bruce Springsteen) را کشف می کند و تصمیم می گیرد زندگی خودش را براساس متن ترانه های او پیش ببرد.

The Report (گزارش)

در دنیای درام های سیاسی، The Report (گزارش) به نظر یک رقیب مهم در فصل جوایز خواهد بود. اولین تجربه کارگردانی اسکات زی برنز (Scott Z. Burns) نویسنده فیلم های Contagion (شیوع) و Side Effects (عوارض جانبی) داستان گزارشی به درخواست دایان فاین استاین برای بازرسی از استفاده‌ی CIA از شکنجه پس از واقعه‌ی یازده سپتامبر را دنبال می کند. این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس مورد تحسین قرار گرفت، و در آن آدام درایور (Adam Driver) نقش اصلی را در کنار انت بنینگ (Annette Bening) در نقش فاین استاین بازی می کند. این فیلم داستانی کاملا سرراست و واقعی دارد که ممکن است Spotlight (اسپات لایت) امسال باشد.

Ford v. Ferrari (فورد در مقابل فراری)

تیم بازیگری کریستین بیل (Christian Bale) و مت دیمون (Matt Damon) قرار است برای تیم دی کاپریو و پیت مشکل ساز شوند. بیل و دیمون قرار است نقش اصلی فیلم Ford v. Ferrari (فورد در مقابل فراری) به کارگردانی جیمز منگولد (James Mangold) سازنده‌ی فیلم ابرقهرمانی موفق Logan (لوگان) را بازی کنند که درباره‌ی تلاش فورد برای ساختن ماشینی است که بتواند در مسابقات لو مان سال ۱۹۶۶ با فراری رقابت کند. کمپانی فاکس قرن بیستم به تازگی تاریخ اکران این فیلم را از تابستان به نوامبر موکول کرده، که نشان می دهد آن ها قصد حضور پرقدرت در فصل جوایز را دارند.

Star Wars: Episode IX (جنگ ستارگان: قسمت نهم)

Star Wars: A New Hope (جنگ ستارگان: امیدی تازه) همچنان تنها فیلم فرنچایز جنگ ستارگان است که نامزد اسکار بهترین فیلم سال شده، اما به نظر منطقی است این احتمال را در نظر بگیریم که Star Wars: Episode IX (جنگ ستارگان: قسمت نهم) آخرین فیلم سه گانه‌ی جدید این فرنچایز به کارگردانی جی جی آبرامز (J.J. Abrams) شاید بین نامزدهای بهترین فیلم سال آینده حضور پیدا کند – آن هم به دلیل حضور بلک باسترهایی مثل Bohemian Rhapsody و Black Panther (پلنگ سیاه) بین نامزهای بهترین فیلم امسال. The Force Awakens (نیرو برمی خیزد) بین منتقدین و در باکس آفیس خیلی موفق ظاهر شد و The Last Jedi (آخرین جدای) مورد تحسین قرار گرفت، پس اگر آبرامز مثل دو فیلم قبلی یا بهتر از آن ها عمل کند، آیا این دلیل کافی برای احترام گذاشتن به این سه گانه با حضورش بین نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال هست؟ هنوز مشخص نیست، اما به یاد بیاورید که Lord of the Rings: The Return of the King (ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه) در سال ۲۰۰۳ در اسکار غوغا به پا کرد…

دیگر رقبای احتمالی: The Last Thing He Wanted (آخرین چیزی که او می‌خواست)، Ad Astra (به سوی ستارگان)، The Goldfinch (فنچ طلایی)، Late Night (دیر وقت)، The Farewell (خداحافظی)، Knives Out

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن