اخبار فیلمانتخاب سردبیر

نگاهی به باکس آفیس تابستان ۲۰۱۹!

“فصل فیلم های تابستانی” سال ۲۰۱۹ که از ماه مِه آغاز شده بود، با اِتمام ماه آگوست به پایان خودش رسید. تابستانی که در آن شاهد مجموعه ای بسیار آشنا از دنباله ها ، بازسازی ها ، ابرقهرمانان ، انیمیشن ها ، ژانر وحشت و خلاصه ترکیبی از انواع بلاک باستر های ریز و درشت بودیم (به علاوه یک فیلم از سینمای کوئنتین تارانتینو). با وجود افزایش بلاک باستر ها عظیم و تنوع ژانر بیشتر در این تابستان، اما فروش این فصل به نسبت تابستان سال قبل با کاهش روبرو شده است.

فراز و فرود های باکس آفیس تابستان۲۰۱۹

تابستان امسال قطعاً یک چیز را برای دیزنی ثابت کرد: مردم دوست دارند فیلم هایی را که قبلاً تماشا کرده اند ، ببینند. فقط در یک بسته بندی جدید و براق. بدون شک ارباب تابستان ۲۰۱۹ کمپانی والت دیزنی و بازسازی ها و دنباله هایش هستند که گیشه را به معنی واقعی دچار انفجار کرده اند. بازسازی های دیزنی از دو انیمیشن کلاسیکش یعنی The LION KING و ALADDIN از موفق ترین آثار تابستان بودند. این دو به ترتیب با کسب ۱٫۵۶ میلیارد دلار و ۱٫۰۴ میلیارد دلار بزرگترین فروش ها را بدست آوردند. علاوه بر این ، اسباب بازی های محبوب پیکسار با بازگشت باز و وودی در TOY STORY 4 با ۱٫۰۴ میلیارد دلار فروش در سراسر جهان دوباره مورد استقبال قرار گرفتند. در واقع ، اگر ۲٫۷۸ میلیارد دلار قسمت جدید AVENGERS رکورددار را اضافه کنید (که قبل از تابستان از لحاظ فنی وارد بازار شده است) و ۱٫۱۲ میلیارد دلار ماه مارس CAPTAIN MARVEL را ، دیزنی با کسب ۷٫۵ میلیارد دلار فروش ناخالص جهانی از ۵ نسخه خود در سال ۲۰۱۹ یک پادشاهی مطلق را بر گیشه آغاز کرده است، این فروش ها یعنی تسلط مطلق بر کره زمین.

کریس همسورث و تسا تامپسون که در THOR: RAGNAROK کاریزمای جذاب خود را نشان داده بودند، در همکاری جدید خود در فرنچایز مردان سیاه پوش نتوانستند این موفقیت را تکرار کنند. قسمت جدید این مجموعه علمی تخیلی با نام MEN IN BLACK INTERNATIONAL که سازنده آثاری چون STRAIGHT OUTTA COMPTON و FATE OF FURIOUS یعنی اف گری گری پشت آن بوده است سعی کرد تا این فرنچایز کمدی علمی تخیلی را بدون ویل اسمیت و تامی لی جونز ادامه دهد و وظایف محافظت از سیاره را احیا کند ، اما مخاطبان به خوبی با آن برخورد نکردند، و سرگرمی خود را در جای دیگر جستجو کردند. این فیلم با ۷۹ میلیون دلار فروض داخلی و ۲۵۳ میلیون دلار در سراسر جهان با بودجه ۱۱۰ میلیون دلاری به کار خودش پایان داد. در بیش از ده فیلم و تقریباً دو دهه بعد از آنکه جهش یافته های مارول برای اولین بار روی پرده سینما رفتند ، در اقدامی جهت پایان این فرنچایز، یک حرکت فوری با فیلم DARK PHOENIX صورت پذیرفت که کاملا به ضرر کمپانی فاکس تمام شد. این ققنوس ۲۰۰ میلیون دلاری با کسب ۶۵ میلیون دلار غم انگیز داخلی و ۲۵۲ میلیون دلار در سراسر جهان به کارش پایان داد، تا که یک شکست کامل را برای فاکس رقم بزند.

برنده اسکار اکتاویا اسپنسر با بدترین کابوس خود در MA ، با برخی از نوجوانان همراه شد و در پایان فیلمش با ۴۵ میلیون دلار درآمد داخلی با بودجه معمول ناخالص ۵ میلیون دلاری از شرکت Blumhouse به یک اثر موفق هالیوودی در تابستان تبدیل شد. همچنین در این تابستان تهیه کننده سم ریمی و الکساندر آجا به عنوان کارگردان، تمساح های قاتل را به خانه ای آسیب دیده از توفان در فیلم CRAWL فرستادند و در مجموع این اثر با ۳۹ میلیون دلار فروش داخلی و ۷۴ میلیون دلار در سراسر جهان با هزینه ۱۳ میلیون دلاری به یک اثر موفق در گیشه بدل شد. فیلم ANNABELLE Comes HOME کمترین درآمد ناخالص را در میان این سری عروسک های ترسناک و جهان CONJURING تجربه کرد، اما هنوز هم با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ۷۲ میلیون دلار داخلی و ۲۲۲ میلیون دلار در سراسر جهان کسب کرد که عملکرد مثبتی بود. از دیگر آثار موفق تابستان فیلم داستان های ترسناک برای خواندن در شب ساخته تهیه کننده مشهور گیرمو دلتورو بود که توانست از بودجه ۲۵ میلیون دلاری ۵۸ میلیون دلار داخلی و ۸۵ میلیون دلار را در سراسر جهان به دست آورد.

از آثار ترسناک ناموفق تابستان بازسازی یکی از فیلم های کلاسیک دهه ۸۰ میلادی یعنی CHILD’S PLAY با صداپیشگی مارک همیل در قالب عروسک چاکی بود که به یک شکست چشم گیر تبدیل شد. جیم جارموش فیلمساز باهوش و خوش ذوق یک اثر جذاب با بازی (بیل موری ، تیلدا سوینتون ، آدام درایور و استیو بوشمی) را در ژانر طنز و زامبی گونه به نام مردگان نمی میرند تولید کرد ، اما این فیلم به سرعت با ۱۳ میلیون دلار به گور رفت. جیمز گان امسال در تابستان فیلم BRIGHTBURN را با این ایده که “چه خواهد شد اگر سوپرمن جوان یک قاتل بود؟” روانه سینما کرد و مخاطبان با ۱۷ میلیون دلار فروش داخلی از فیلم استقبال بدی کردند.

جمع آوری دواین جانسون و جیسون استاتهام برای یک اسپین آف از جهان سریع و خشن کار ارزان و راحتی نیست؛ چرا که برای فیلم هابز و شاو ۲۰۰ میلیون دلار بودجه صرف شد، البته حضور کارگردانی چون دیوید لیچ سازنده جان ویک و ددپول ۲ این فیلم اکشن را سراسر هیجان کرد، و همچنین این تیم شگفت انگیز کماکان ۶۸۷ میلیون دلار تا این لحظه در سراسر جهان کسب کرده اند و احتمال می رود این میزان فروش بیشتر نیز شود. در سال ۲۰۱۴ ، GODZILLA با ۲۰۰ میلیون دلار داخلی و ۵۲۹ میلیون دلار در سرتاسر جهان به موفقیت دست پیدا کرد ، سپس کونگ غول پیکر با KONG: SKULL ISLAND در سال ۲۰۱۷ با ۱۶۸ میلیون دلار داخلی و ۵۶۶ میلیون دلار در سراسر جهان به یک اثر موفق دیگر تبدیل شد. اما فیلم گودزیلا پادشاه هیولاها تنها با فروش ۱۱۰ میلیون دلار داخلی و ۳۸۵ میلیون دلار با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری تمام شد و در پایین “MonsterVerse” جدید قرار گرفت. این یک شکست تابستانی بود.

اولین فیلمی که جرات ورود به رقابت جدی با AVENGERS را داشت، اقتباسی از یک بازی به نام POKEMON DETECTIVE PIKACHU بود. این فیلم کمدی ماجراجویانه خانوادگی با بهره بردن از ستاره ای چون رایان رینولدز توانست به نسبت بودجه اش اثر موفقی در گیشه باشد. اما این فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری توانست فقط ۱۴۴ میلیون دلار در داخل کشور جذب کند ، و به ۴۳۱ میلیون دلار در سراسر جهان برسد تا به دومین سازگاری ویدیوگیم در تاریخ در پشت WARCRAFT تبدیل شود ، که احتمالاً نوعی موفقیت است.

بعد از اتفاقات فیلم انتقام جویان پایان بازی خیلی ها منتظر دیدن سفر جدید و دور از خانه پیتر پارکر با بازی تام هالند بودند، که در فیلم سر از ونیز و ایتالیا در می آورد. در مجموع فیلم SPIDER-MAN: FAR FROM HOME توانست هم نظر منتقدین را جذب کند و هم پول بینتدگان را، و از همین رو فیلم توانست به فروش داخلی ۳۸۵ میلیون دلاری و ۱٫۱۲ میلیارد دلاری در سراسر جهان دست پیدا کند. گذشته از مجموعه اسباب بازی های محبوب Pixar، تابستانِ خارق العاده ای برای دیگر انیمیشن ها نبود. بله ، انیمشن SECRET LIFE OF PETS 2 موفق به کسب ۱۵۷ میلیون دلار داخلی و ۴۲۲ میلیون دلار در سرتاسر جهان شد ، اما این آمار و ارقام هر کدام کمتر از نیمی از چیزی است که SECRET LIFE OF PETS در سال ۲۰۱۶ بدست آورد و به نظر این یک شکست برای این دنباله است.

همانطور که فیلمساز معروف کوئنتین تارانتینو به پایان دوره کاری خود در کارگردانی نزدیک می شود ، او تصمیم گرفت مدتی را صرف سرگردانی در اطراف Tinseltown در سال ۱۹۶۹ با عشق نامه ای به سینما به نام ONCE UPON TIME HOLLYWOOD کند. با داشتن لئوناردو دی کاپریو ، برد پیت و مارگوت رابی همراه این کمدی درام با بودجه ۹۰ میلیون دلاری این اثر به ۱۳۱ میلیون دلار فروش داخلی و ۲۸۴ میلیون دلار فروش تاکنون در سرتاسر جهان دست پیدا کرده است. یک تجربه موفق دیگر برای تارانتینو (هرچند برخی گزارش ها ادعا می کنند برای دستیابی به سودآوری به لطف برخی از خرج های زیاد فیلم، این اثر باید خیلی بیشتر پیش برود تا به سود دهی برسد). سومین قسمت مجموعه جان ویک با تشکیلات مخوف آدم کشی اش موفق تر از هر بار بازگشته است. فیلم JOHN WICK فصل ۳ – PARABELLUM با فروش داخلی ۱۷۰ میلیون دلار و فروش جهانی ۳۲۱ میلیون دلاری در سرتاسر جهان ، با بودجه مناسب ۷۵ میلیون دلار به پایان رسید. اما سومین بار کارگردان Chad Stahelski برای تأیید تاکتیک های جذاب خودش در فیلم سازی بازهم با ستاره بی نظیر Keanu Reeves همراه شده تا این بازیگر بزرگترین دست آورد جهانی خود را در خارج از فیلم های SPEED و MATRIX بدست آورد. در مجموع این تابستان مخلوطی از موفقیت و شکست بود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن