انتخاب سردبیرنقد سریال

نقد و بررسی فصل سوم Ozark: داستان ازدواج با ریسک بالا

در هر سریال درامی که مدت زیادی پخش شده زمانی وجود دارد که نویسندگان تصمیم می‌گیرند فشاری خارجی روی شخصیت‌های اصلی خود قرار دهند. شاید این کار نیازمند تغییر لوکیشن باشد. شاید از یک بازیگر شناخته‌شده برای بازی در نقش شخصیت منفی فصل استفاده کنید. یا شاید همان کاری که قبلا می‌کردید را تکرار کنید و امیدوار باشید هیچکس متوجه این تکرار نشود. در فصل سوم سریال Ozark «اوزارک» محصول نتفلیکس این کشمکش حالتی درونی به خود گرفته است. در فصل اول شاهد داستان مردی بودیم که خانواده خودش را مجبور می‌کند همراه او فرار کنند، در حالی که اطلاعات زیادی درباره کارهای مجرمانه خودش در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد؛ در فصل دوم مارتی (با بازی جیسون بیتمن (Jason Bateman)) خانواده خودش را هم به صورت کامل وارد امپراطوری پولشویی خودش کرد – البته مارتی و همسرش وندی (با بازی لارا لینی (Laura Linney)) درباره روش پیشبرد کارها با هم اختلاف دارند، و مدام یکدیگر را تضعیف می‌کنند. نتیجه این کار یک منبع درام تازه و کشمکش شخصیتی و احساسی است، که همچنین ریسک خطرات سریال را کاملا بالا می‌برد. خلاصه اینکه، فصل جدید سریال شرط بندی بزرگی روی خودش می‌کند و برنده هم می‌شود. در نقد و بررسی فصل سوم سریال «اوزارک» با آریامووی همراه باشید …

فصل جدید «اوزارک» تقریبا خیلی زود پس از پایان فصل دوم آغاز می‌شود. خانواده برد با موفقیت کازینوی روی قایق خود را راه‌ انداخته‌اند و همه چیز به خوبی پیش می‌رود. یا فقط این‌طور به نظر می‌آید. مارتی از اینکه پولشویی را از طریق کازینو انجام دهد، در حالی که مطمئن نیست کسی او را زیرنظر دارد یا نه حس خوبی ندارد، در حالی که وندی شدیدا مایل است این کسب‌وکار را گسترش دهند. رابطه این دو دچار مشکل شده و آن‌ها در حال ملاقات یک مشاور زناشویی هستند. البته خیلی زود مشخص می‌شود مارتی در حال پول دادن به مشاور است تا مطمئن شود همه چیز طبق خواسته او پیش می‌رود.

مارتی و وندی فقط روی اینکه چطور تجارت پولشویی خود را پیش ببرند با یکدیگر اختلاف ندارند، بلکه بدون اطلاع یکدیگر کارهایی می‌کنند تا به هدف خودشان برسند. این باعث ایجاد کشمکش شدید و خطرناکی می‌شود، در حالی که رئیس آن‌ها عمر ناوارو در یک جنگ کارتلی مرگبار در مکزیک گیر کرده است – جنگی که عمر بازنده قطعی آن است. این بیچارگی باعث افزایش خطرات می‌شود، و در این فصل خطرات برای مارتی و وندی هم درونی و هم بیرونی هستند.

البته اف‌بی‌آی هم نقش مهمی در فصل سوم «اوزارک» دارد، و کازینوی خانواده برد توسط پسر رئیس مافیا یعنی فرانک جونیور (با بازی جوزف سیکورا (Joseph Sikora)) احاطه شده که همیشه با روث (با بازی جولیا گارنر (Julia Garner)) مسئول کازینو در حال جنگ و دعوا است. گارنر پس از بردن جایزه امی برای بازی در فصل گذشته همچنان حضور جذابی در سریال دارد. لجبازی و بددهنی روث همچنان جذابیت دارد، اما گارنر این بار هم شخصیت خودش را با پیچیدگی و آسیب‌پذیری خاصی به تصویر کشیده که او را به یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های سریال تبدیل می‌کند. خط داستانی روث در فصل سوم به اندازه نقشش در فصل دوم پویا نیست، و یک زیرداستان خاص وجود دارد که آن‌طور که سریال می‌خواهد موفق عمل نمی‌کند، اما گارنر به هر حال هنرنمایی برجسته‌ای دارد.

حالا به همان فشارهای خارجی برگردیم. هلن نقش خیلی مهم‌تری در فصل سوم دارد، جایی که جنت مک‌تیر (Janet McTeer) از این فرصت برای افزودن پیچیدگی بیشتر به شخصیت خودش استفاده می‌کند. دارلین (با بازی لیزا امری (Lisa Emery)) هنوز زیک نوزاد را در اختیار دارد، و وندی می‌خواهد او را پس بگیرد. برای پیچیده‌تر شدن شرایط، سروکله بن دیویس برادر جذاب اما دعوایی وندی پیدا می‌شود. تام پلفری (Tom Pelphrey) نقش بن را بازی می‌کند که واقعا آدم خطرناکی است. این یک نقش کاملا احساسی است و پلفری خیلی خوب از پس ایفای آن برمی‌آید. او ممکن است توسط بسیاری از مخاطبان به عنوان بهترین بازیگر این فصل انتخاب شود.

اما این مشکلات خارجی در مقایسه با دعوای زناشویی بین مارتی و وندی اهمیت کمتری دارند، که تمرکز اصلی فصل سوم روی آن است. این به بیتمن و لینی اجازه می‌دهد رگه‌های جدیدی از شخصیت‌های خود را به نمایش بگذارند و هردو به طرزی غیرمنتظره فوق‌العاده عمل می‌کنند. مارتی برد از فصل اول تاکنون با چنین خطر بزرگی روبرو نشده بود، در حالی که وندی اطمینان و حس مالکیتی نسبت به این کسب‌وکار غیرقانونی دارد. این با رویکرد ریسک‌پذیر مارتی همخوانی ندارد، و جالب است که وندی را در حال به چالش کشیدن نقشه‌های مارتی می‌بینیم.

فصل سوم «اوزارک» از جهات مختلفی یک داستان ازدواج است. البته ریسک خطرات خانواده برد بیشتر شده، اما در واقع ما شاهد پیامدهای عدم ارتباط و حتی عدم احترام بین این زن و شوهر هستیم. رابطه آن‌ها آن‌قدر دچار مشکل شده که فکر می‌کنید آیا زندگی زناشویی آن‌ها دوام می‌آورد یا نه.

این همان جایی است که «اوزارک» فوق‌العاده عمل می‌کند. این داستان آن‌قدر منحصر به فرد نیست، اما گروه بازیگران واقعا عالی هستند و تمرکز روی مشکلات زناشویی بین مارتی و وندی لایه جدیدی از خطرات را وارد داستان می‌کند. فصل سوم با اضافه کردن چند شخصیت جدید و زیرداستان کمی خسته‌کننده می‌شود، و وقتی تمرکز داستان روی آن‌ها مثلا دارلین و وایت قرار می‌گیرد سریال کمی لنگ می‌زند.

اما از بیشتر جهات، فصل سوم «اوزارک» همان سطح تنشی که سریال به آن شهرت دارد را حفظ کرده در حالی که لایه جدیدی از خطرات احساسی را به شکل رابطه آسیب‌دیده مارتی و وندی به داستان اضافه می‌کند. کسانی که از ابتدا علاقه زیادی به سریال نداشتند حالا هم قرار نیست ناگهان عاشق آن شوند – «اوزارک» تقریبا همان «اوزارک» سابق است – اما طرفداران سریال قطعا بار دیگر در پیچش‌های داستانی سریال غرق می‌شوند، پیچش‌هایی که مخصوصا در اپیزودهای پایانی این فصل شکل جذاب‌تری به خود می‌گیرند.

  

ترجمه از سایت Collider نوشته Adam Chitwood

8

8

8
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن