انتخاب سردبیرنقد سریال

نقد و بررسی سریال Love, Death & Robots: رتبه‌بندی اپیزودهای انیمیشنی از بدترین تا بهترین

سریال انیمیشنی آنتولوژی بزرگسالانه‌ی Love, Death & Robots «عشق، مرگ و روبات‌ها» ساخته‌ی دیوید فینچر (David Fincher) و تیم میلر (Tim Miller) بالاخره از شبکه نتفلیکس منتشر شد. این سریال شامل ۱۸ انیمیشن کوتاه است، که هرکدام سبک انیمیشنی خاص، سبک روایت داستانی متفاوت و انواع و اقسام موضوعات بزرگسالانه را در خود دارند. وقتی از موضوعات بزرگسالانه صحبت می‌کنم منظورم «پیام‌های متفکرانه و پیچیده که از طریق شخصیت‌های کامپیوتری در چشم‌اندازی علمی تخیلی بیان می‌شوند» است و البته گاهی اوقات هم منظورم خشونت، خون و دیگر موارد بزرگسالانه است که خودتان می‌دانید!

بیشتر اوقات، اپیزودهای این سریال فحشا را با بلوغ اشتباه می‌گیرند، که شاید برای دسته‌ی خاصی از طرفداران جذاب باشد، احتمالا همان کسانی که از نظر رده سنی نباید این سریال را تماشا کنند. مثل بچه‌هایی که دزدکی فیلمی با ریت R (بالای ۱۷ سال) را تماشا می‌کنند، نکته‌ی هیجان‌انگیزی در ممنوعیتی که چنین داستان‌هایی دارند وجود دارد. اما این رویکرد نسبت به مسائل بزرگسالانه برای بزرگترها جذابیتی ندارد.

سریال Love, Death & Robots زمانی در بهترین حالتش است که داستان‌هایی از نویسندگان معتبری مثل جان اسکالزی (John Scalzi)،‌ جو لندزدیل (Joe Lansdale)، کن لیو (Ken Liu)، کلودین گریگز (Claudine Griggs) و آلیستر رینولدز (Alastair Reynolds) اقتباس می‌کند. اما مشکل اینجاست که Love, Death & Robots موضوع جامع و منسجمی ندارد، بنابراین به صورت کلی اصلا در حد و اندازه‌های The Animatrix «انیماتریکس» نیست. این سریال همچنین در حد سریال محبوب Black Mirror «آینه سیاه» هم نیست، چون خیلی کم پیش می‌آید اپیزودهایش نکات جالبی درباره‌ی شرایط انسان‌ها یا تفسیر وضعیت اجتماعی انسان‌ها ارائه کنند. این اپیزودها بیشتر تصاویری زیبا هستند که مینی‌داستان‌هایی مهیج و اکشن را روایت می‌کنند.

بنابراین در اینجا اپیزودهای Love, Death & Robots را از بدترین تا بهترین برای شما رتبه‌بندی کرده‌ایم. البته این نکته را بگویم که هیچکدام از این اپیزودها بد نیستند، چه برسد به اینکه بدترین باشند؛ اما برخی از آن‌ها به نسبت بقیه‌ی اپیزودها حرف کمتری برای گفتن دارند. مثلا سه اپیزود بدتر این لیست – Blind Spot «نقطه کور»، The Dump «تخلیه» و Sucker of Souls «مکنده‌ی ارواح» – اپیزودهای خوبی با پیچش‌های داستانی جالب هستند، اما در بیان داستان خودشان موفق عمل نمی‌کنند. اما سه اپیزود برتر این لیست، نه تنها از نظر انیمیشنی فوق‌العاده هستند، بلکه از تمام قابلیت‌های ژانر علمی تخیلی بهره می‌برند، ادراکات را پیچش می‌دهند و تصورات غلط را تغییر می‌دهند. این‌ها بهترین‌های این سریال هستند که نشان می‌دهند Love, Death & Robots واقعا چیست، و امیدوار است نسل جدید کتاب‌خوان‌ها را جذب داستان‌های علمی تخیلی و نسل جدید نویسندگان را جذب نوشتن در این ژانر کند.

در بررسی اپیزودهای سریال Love, Death & Robots از بدترین تا بهترین با آریافیلم همراه باشید.

Blind Spot «نقطه کور»

خلاصه داستان: گروهی از دزدان سایبورگی (ترکیبی از انسان و روبات) سرقتی پرسرعت از کاروانی محافظت شده را ترتیب می‌دهند.

این اپیزود که ترکیبی از Mad Max «مکس دیوانه» و The Fast and the Furious «سریع و خشن» است تلاشی برای زنده کردن دنیای بازی‌های ویدیویی Borderlands به نظر می‌آید. این اصلا کار بدی نیست، بلکه خیلی هم خوب است. اما مشکل اینجاست که این اپیزود با حضور دزدان سایبورگی که با سیستم‌های دفاعی مکانیزه مبارزه می‌کنند چیزی بیشتر از این برای گفتن ندارد. نکته‌ی قابل ذکر این است که این اپیزود کوتاه و تمام اپیزودهای این سریال، انیمیشن‌های چشم‌نوازی دارند که نتیجه‌ی تلاش چندین هنرمند مستعد و سخت‌کوش است، پس می‌توان فقط به همین نکته بسنده کرد.

این اپیزود به کارگردانی ویتالی شوشکو (Vitaliy Shushko) که داستان اریجینال این اپیزود را هم نوشته، توسط الینا ولک (Elena Volk) تهیه شده و صداپیشگان آن آرون هیمل‌استاین (Aaron Himelstein)، کارلوس آلازرکی (Carlos Alazraqui)، جیل تالی (Jill Talley)،‌ برایان بلوم (Brian Bloom) و کریس کاکس (Chris Cox) هستند.

The Dump «زباله‌دان»

خلاصه داستان: دِیو زشت هرچه زباله می‌بیند به خانه می‌برد، و اجازه نمی‌دهد کارمند حقه‌باز شهرداری آن‌ها را از او بگیرد.

انیمیشن واقع‌گرایانه و شخصیت‌های شبه‌انسانی، باعث شده این اپیزود از این جنبه قابل توجه باشد. بخش مهمی از Love, Death & Robots روی شخصیت‌های اصلی کارگر تمرکز می‌کند، اما دِیو زشت نسبت به بقیه بیشتر در حاشیه قرار دارد. او عاشق زباله‌دان خودش و تمام چیزهایی است که در آن وجود دارد، از عروسک‌های عجیب و غریب تا تپه‌هایی از اشیای دورریختنی که طی سال‌ها جمع شده‌اند، و ممکن است درون این همه آشغال چیز مهمی پنهان شده باشد. با اینکه پیچش داستانی این اپیزود را دوست داشتم، که می‌توان خیلی زود آن را حدس زد، اما این اپیزود هم حرف زیادی برای گفتن ندارد.

این اپیزود به کارگردانی خاویر رسیو گراسیا (Javier Recio Gracia) با انیمیشنی از Able & Baker ساخته‌ شده و صداپیشگان آن نولان نورث (Nolan North)، آندره سولیوتزو (Andre Sogliuzzo) و گری کول (Gary Cole) هستند.

Sucker of Souls «مکنده‌ی ارواح»

خلاصه داستان: موجودی شیطانی و تشنه‌ی خون که توسط یک حفاری باستان‌شناسی رهاشده، با گروهی از مزدوران مسلح به گربه؟ مبارزه می‌کند…

این اپیزود از نظر انیمیشنی حالتی سنتی‌تر دارد، مثل انیمیشنی دوبُعدی که با دست نقاشی شده است. این اپیزود شامل صحنه‌های مرگ انیمیشنی جالبی هم هست، که آن را از نظر سبک از دیگر اپیزودهای سریال متمایز می‌کند. متن داستان خوب است و حال و هوایی شبیه فیلم Shaun of the Dead «شان مردگان» دارد، اما آنقدر کوتاه است که نمی‌تواند شخصیت‌پردازی، اسطوره و داستان بهتری ارائه کند. درنهایت این اپیزود بیشتر یک داستان ترسناک فانتزی امروزی است تا داستانی علمی تخیلی باشد و هیچ ربطی به عشق یا روبات‌ها ندارد؛ این یکی کلا درباره‌ی مرگ است. متاسفانه این اپیزود بدون نتیجه‌گیری جالبی به پایان می‌رسد، بنابراین با وجود سبک خاصش بین بدترین اپیزودهای سریال قرار می‌گیرد.

این اپیزود به کارگردانی اوون سالیوان (Owen Sullivan) با انیمیشنی ازStudio La Cachette براساس داستان کوتاهی از کرستن کراس (Kirsten Cross) ساخته شده و صداپیشگان آن مایکل بنیر (Michael Benyaer)، فرد تاتاشیوری (Fred Tatasciore)، لورا وادل (Laura Waddell)، جاناتان کیهیل (Jonathan Cahill) و اسکات وایت (Scott Whyte) هستند.

Helping Hand «دست کمکی»

خلاصه داستان: فضانوردی گیرافتاده در فضا، قبل از اینکه اکسیژنش تمام شود باید بین زندگی و عضوی از بدنش یکی را انتخاب کند.

این اپیزود با انیمیشن کامپیوتری واقع‌گرایانه، شباهت‌هایی به فیلم‌های Gravity «جاذبه» و The Martian «مریخی» دارد، اما مدت زمان کوتاهش مانع برقراری ارتباط احساسی مخاطبان با الکس این فضانورد گیرافتاده در فضا می‌شود. انیمیشن این اپیزود شگفت‌انگیز، و فداکاری الکس شگفت‌انگیزتر است، و این اپیزود پایان امیدوارکننده‌تری از آنچه انتظارش را داریم ارائه می‌کند.

این اپیزود به کارگردانی جان یئو (Jon Yeo) با انیمیشنی از Axis Studios براساس داستانی نوشته‌ی Claudine Griggs ساخته شده و صداپیشگان آن الی کندرون (Elly Condron) و کریس پیرسون (Chris Parson) هستند.

Three Robots «سه روبات»

خلاصه داستان: مدت‌ها پس از سقوط بشریت، سه روبات سفری تماشایی از یک شهر پساآخرالزمانی را آغاز می‌کنند.

هر داستانی که با اشاره‌ای به سکانس ابتدایی فیلم Terminator «نابودگر» آغاز شود نظر مرا به خودش جلب می‌کند. البته این اپیزود خیلی زود به سمت شوخی و طنز می‌رود، که سبُک‌سری خاصی وارد داستان می‌کند. این شوخ‌طبعی رگه‌هایی از تاریکی در خودش دارد چون شخصیت‌های اصلی در حال کاوش دنیایی بدون انسان‌ها هستند که فقط اجسادی پوسیده در آن وجود دارند.

این اپیزودی سرگرم‌کننده با حضور سه روبات است، که می‌خواهند محیط اطراف خودشان را درک کنند، سه روباتی که یک گربه را با بازی «گربه‌های انفجاری» اشتباه می‌گیرند و … این اپیزودی لذت‌بخش است و پایان آن هم پیچشی شوکه کننده و جالب دارد،‌ اما به جز اشاره به پایان نسل بشریت به دست خودش مفاهیم دیگری را بررسی نمی‌کند.

این اپیزود به کارگردانی ویکتور مالدونادو (Victor Maldonado) و آلفردو تورس (Alfredo Torres) با انیمیشنی از Blow Studio ساخته شده و صداپیشگان آن جاش برنر (Josh Brener)، گری آنتونی ویلیامز (Gary Anthony Williams) و کریس پارنل (Chris Parnell) هستند.

Ice Age «عصر یخبندان»

خلاصه داستان: زوجی جوان وارد آپارتمان جدیدی شده و درون فریزر قدیمی آنجا تمدنی گمشده پیدا می‌کنند.

یک اپیزود لایو اکشن کوتاه با حضور توفر گریس (Topher Grace) و مری الیزابت وینستد (Mary Elizabeth Winstead) و تمدنی انیمیشنی که در فریزر آن‌ها زندگی می‌کنند. به جز چندین دیالوگ سطحی و نحوه‌ی ارائه‌ی دیالوگ‌ها، این اپیزودی سرگرم‌کننده است که اتفاقا اولین اپیزود در این رتبه‌بندی است که ایده‌ای جالب و منحصر به فرد دارد، و شباهت‌هایی به فیلم‌های Batteries Not Included و The Indian in the Cupboard «سرخپوست در گنجه» و اپیزود The Genesis Tub از سریال The Simpsons «سیمپسون‌ها» دارد.

درنهایت، ساکنان آپارتمان شاهد صعود و نزول این تمدن کوچک هستند و اجازه می‌دهند این موجودات کوچک خودشان کارهایشان را ساماندهی کنند. اما چون آشکارسازی یا پیچش بزرگی در داستان وجود ندارد، و پایان آن هم چیز خاصی بیان نمی‌کند، این اپیزود مایل به سمت بدترین‌های این لیست قرار دارد.

این اپیزود به کارگردانی تیم میلر (Tim Miller) به نویسندگی فیلیپ جلات (Philip Gelatt) براساس داستانی از مایکل سوانسکی (Michael Swanwick) ساخته شده و صداپیشگان آن جان دی‌ماجیو (John DiMaggio) و راجر کریگ اسمیت (Roger Craig Smith) هستند.

The Secret War «جنگ مخفی»

خلاصه داستان: نیروهای ماهری از ارتش سرخ در جنگل‌های سیبری با شیاطینی سنگدل مبارزه می‌کنند.

این اپیزود با انیمیشنی واقع‌گرایانه که شبیه نسخه‌ی خیلی خوب رندرشده‌ی بازی Metro است، شاید از نظر بصری بهترین اپیزود این لیست باشد.

این اپیزود داستان سربازان روسی را دنبال می‌کند که موجوداتی شبه‌نخستین و مرگبار را تعقیب می‌کنند که مسئول کشتاری وحشیانه در دهکده هستند. ریشه‌ی این تهاجم شیطانی به مراسمی شیطان‌پرستانه مربوط می‌شود (که یعنی زنی عریان باید در این مراسم قربانی شود)، اما مشکل اصلی مهمتر از چند هیولا است. این داستانی درباره‌ی مقاومت نهایی به همراه رگه‌هایی از مسائل اسرارآمیز است که به اندازه‌ی کافی به آن اضافه شده‌اند.

البته با وجود اینکه سربازان مقداری انسانیت نسبت به یکدیگر نشان داده و لحظاتی از اپیزود شامل بررسی شخصیت‌ها می‌شود، اما مدت زمان اپیزود آنقدر کوتاه است که نمی‌توانیم آن‌ها را به خوبی شناخته و با آن‌ها همذات‌پنداری کنیم. فداکاری عده‌ی زیادی در پایان این اپیزود یک نتیجه‌گیری شایسته است… اما ای کاش مدت زمان اپیزود بیشتر از این بود.

این اپیزود به کارگردانی ایشتیوان زورکوتزی (István Zorkóczy) براساس داستانی از دیوید آمندولا (David Amendola) اقتباس شده توسط فیلیپ جلات (Philip Gelatt) ساخته شده و صداپیشگان آن استفان کاپیچیک (Stefan Kapicic)، بروس توماس (Bruce Thomas)، جف برگ (Jeff Berg)، آنتونیو آلوارز (Antonio Alvarez) و ویکتور برنت (Victor Brandt) هستند.

Fish Night «شب ماهی»

خلاصه داستان: دو فروشنده پس از اینکه ماشین‌شان در بیابان خراب می‌شود، سفری رویایی به مبدا زمان دارند.

انیمیشن این اپیزود کاملا با بقیه متفاوت است چون مثل یک کامیک بوک متحرک ساخته شده، که با دیالوگ‌های عمیق و رنگ‌آمیزی عالی تکمیل شده است. این اپیزود مثل سریال Archer «آرچر» است، البته اگر آن سریال در جاده‌ای بیابانی روایت می‌شد و داستان فروشنده‌ای جوان و فروشنده‌ای پیر و ماشین خرابشان را دنبال می‌کرد. در این اپیزود صحنه‌ای از گذر زمان هم وجود دارد که قابل تحسین است.

در فضایی شبانه و زیبا، ارواح فلورسنتی انواع موجودات دریایی شروع به شناور شدن اطراف ماشین آن‌ها می‌کنند، که برخی از آن‌ها شبیه موجودات غول‌پیکر باستانی هستند. متاسفانه، فروشنده‌ی جوانتر خیلی به موجودات دریایی نزدیک می‌شود… و ناگهان اپیزود تمام می‌شود. ما انتظار یک پایان‌بندی هرچند مختصر داشتیم، اما زیبایی بصری این اپیزود باعث می‌شود شایسته‌ی این جایگاه خوب در رتبه‌بندی ما باشد.

این اپیزود به کارگردانی دیمین ننو (Damien Nenow) با انیمیشنی از Platige Image Studio ساخته شده و صداپیشگان آن کرک تورنتون (Kirk Thornton) و یوری لوونتال (Yuri Lowenthal) هستند.

Shape-Shifters «تغییرشکل دهندگان»

خلاصه داستان: در اعماق افغانستان، دو تفنگدار دریایی با قدرت‌های ماورایی با تهدیدی از سوی یکی از هم‌نوعان خودشان روبرو می‌شوند.

انیمیشن واقع‌گرایانه در این اپیزود هم خیلی خوب است، اما وقتی نوبت به انیمیشن صورت‌ها می‌رسد کمی ضعیف عمل ‌می‌کند. این اپیزود شامل نماهای اول شخص جالبی می‌شود، اما استفاده از آن‌ها خیلی محدود است.

این اپیزود داستان جذاب گروهی از تفنگداران دریایی را در افغانستان دنبال می‌کند، که دکر و دوستش آن‌ها را رهبری می‌کنند. حضور این جنگجویان پیشرفته و ماهر باعث ایجاد تنش بین سربازان عادی می‌شود، اما قدرت ردیابی پیشرفته و مهارت‌های مبارزه‌ای آن‌ها خیلی زود به کار می آید.

درنهایت، این اپیزود بیشتر داستانی درباره‌ی دو دوست و سربازان دیگر است تا اینکه درباره‌ی یگان آن‌ها یا جنگی باشد که در حال انجام آن هستند. در این اپیزود صحنه‌های مبارزه‌ای عالی و جذابی وجود دارند، و پایان‌بندی هم تاثیر خوبی روی مخاطب می‌گذارد. اما با آن پایان چیزی برای تفکر مخاطب باقی نمی‌ماند.

این اپیزود به کارگردانی گابریل پناکیولی (Gabriele Pennacchioli) با انیمشنی از Blur Studio ساخته شده و صداپیشگان آن گراهام همیلتون (Graham Hamilton)، آدام بارتلی (Adam Bartley)، جیم پیری (Jim Pirri)، جیمز هوران (James Horan) و آیک آمادی (Ike Amadi) هستند.

The Witness «شاهد»

خلاصه داستان: زنی پس از مشاهده‌ی یک قتل بی‌رحمانه از طریق خیابان‌های شهری عجیب و غریب از دست قاتل فرار می‌کند.

کار اریجینال نویسنده و کارگردان آلبرتو میلگو (Alberto Mielgo) نمای هلندی (نمای کج و زاویه‌دار) و دیدگاه اریب را وارد دنیای Love, Death & Robots می‌کند. این انتخاب توسط کارگردان، به علاوه‌ی رنگ‌آمیزی باشکوه و جذاب که به چهره‌های نقاشی‌شده و مناظر شهری پر از نقاشی‌های خیابانی زندگی می‌بخشد، این اپیزود را از نظر بصری با بقیه متمایز کرده است.

از نظر داستانی، این اپیزود به نکته‌ای قابل توجه برای مخاطب و یک پیچش داستانی خلاصه می‌شود، اما همچنین شامل تعقیب و گریزی درون شهر و صحنه‌های زیادی از عریانی غیرضروری می‌شود. البته این اپیزودی خوب روایت شده است که اشاراتی هم به داستان‌های علمی تخیلی مثل La Jetée «اسکله» ساخته‌ی کریس مارکر (Chris Marker) دارد.

این اپیزود به کارگردانی آلبرتو میلگو (Alberto Mielgo) با انیمیشنی از Pinkman.TV ساخته شده و صداپیشگان آن امیلی اوبرایان (Emily O’Brien)، بن سالیوان (Ben Sullivan)، مت یانگ کینگ (Matt Yang King)، نولان نورث (Nolan North) و آناستازیا فاستر (Anastasia Foster) ‌هستند.

Alternate Histories «تاریخ‌های متناوب»

خلاصه داستان: دوست دارید کشته شدن هیتلر را به انواع مختلفی از روش‌های فانتزی ببینید؟‌ حالا می‌توانید این کار را بکنید. به Multiversity خوش آمدید!

اگر علاقه‌ای به خشونت و مسائل غیراخلاقی ندارید این اپیزود … البته این اپیزود هم شامل خشونت و مسائل غیراخلاقی هست، اما حداقل خنده‌دار هم هست! به طور خلاصه Multiversity اپلیکیشنی است که به کاربران اجازه می‌دهد وقایع تاریخی را تغییر داده و نتایج آن را مشاهده کنند. برای مثال، آن‌ها شش روش مختلف برای مرگ هیتلر را به عنوان نسخه‌ی دمو به کاربران نمایش می‌دهند. این اپیزود خیلی خنده‌دار، ترسی از نمایش خشونت‌های کارتونی ندارد. البته یک شوخی جالب با پوتین هم در این اپیزود هست، که آن را به خنده‌دارترین عضو این لیست تبدیل ‌می‌کند.

این اپیزود سبک انیمیشنی کارتونی‌تری نسبت به بقیه اپیزودها دارد و با استفاده از پس‌زمینه‌هایی واقع‌گرایانه و عروسک‌های کاغذی که داستان را پیش می‌برند، خیلی جذاب و دیوانه‌وار است.

این اپیزود به کارگردانی ویکتور مالدونادو (Victor Maldonado) و آلفردو تورس (Alfredo Torres) با انیمیشنی از Sun Creature Studio ساخته شده و صداپیشگان آن دایتر جانسن (Dieter Jansen)، اسکات وایت (Scott Whyte) و کریس کاکس (Chris Cox) هستند.

Suits «سوتس»

خلاصه داستان: جامعه‌ای از کشاورزان از روبات‌های مکانیکی دست‌ساز خودشان برای محافظت خانواد‌ه‌شان از حمله‌ی موجودات فضایی استفاده می‌کنند.

من شخصا عاشق داستان روبات‌های مکانیکی هستم. پس وقتی شنیدم این اپیزود داستانی درباره‌ی روبات‌های مکانیکی است که کشاورزان آن‌ها را هدایت می‌کنند خیلی خوشحال شدم. در این اپیزود شاهد جامعه‌ای از کشاورزان هستیم که به روبات‌های مکانیکی قابل تنظیم دسترسی پیدا می‌کنند و به وسیله‌ی آن‌ها از زمین‌های خودشان در برابر مهاجمان فضایی محافظت می‌کنند. این اپیزود مثل ترکیبی از فیلم‌های Tremors «لرزش» و Pacific Rim «حاشیه اقیانوس آرام» است.

در این اپیزود هم شاهد سبک انیمیشنی جالبی هستیم، مثل یک کامیک بوک متحرک، و نویسندگی/ صداپیشگی/ شخصیت‌پردازی آنقدر خوب است که با شخصیت‌های این اپیزود نسبت به شخصیت‌های واقع‌گرایانه‌ی دیگر اپیزودها ارتباط بیشتری برقرار کردم. این داستانی بامزه و خوب روایت شده است که با وجود پیچشی جالب در پایان داستان، عمق زیادی در داستانش وجود ندارد. اما به هر حال ایده‌ی داستانی این اپیزود خیلی جالب بود.

این اپیزود به کارگردانی فرانک بالسون (Franck Balson) با انیمیشنی از Blur Studio و داستانی از استیون لوییس (Steven Lewis) ساخته شده وصداپیشگان آن نیل کپلان (Neil Kaplan)ِ، اسکات وایت (Scott Whyte)،‌ کورتنای تیلور (Courtenay Taylor) و تودی راش (Tudi Roche) هستند.

When the Yogurt Took Over «وقتی ماست کنترل را به دست گرفت»

خلاصه داستان: پس از اینکه دانشمندان به صورت تصادفی نژادی شدیدا باهوش از ماست تولید می‌کنند، این موجود جدید تصمیم می‌گیرد دنیا را تصرف کند.

در این اپیزود هم شاهد پس‌زمینه‌های واقع‌گرایانه و آواتارهایی عروسکی به عنوان انسان‌ها هستیم. اگر داستانی با حضور ماستی سخنگو از طریق حباب برای شما جالب است،‌ از این اپیزود لذت خواهید برد. و اگر دوست داشتید ماست کنترل اهایو را به دست بگیرد که بیشتر از این اپیزود لذت خواهید برد.

این اپیزود علاوه بر موضوع خیلی خاص و لحن داستانی‌اش، از قوانین سنتی داستان‌های تهاجم موجودات پیروی نمی‌کند. این اپیزود قطعا ارزش تماشا کردن دارد.

این اپیزود به کارگردانی ویکتور مالدونادو (Victor Maldonado) و آلفردو تورس (Alfredo Torres) با انیمیشنی از Blow Studio براساس داستانی از جنیس رابرتسون (Janis Robertson) ساخته شده و صداپیشگان آن موریس لامارش (Maurice LaMarche) و الکسیا داکس (Alexia Dox) ‌هستند.

Lucky 13 «لاکی ثرتین»

خلاصه داستان: وقتی سفینه‌ی Lucky 13 دو نفر از خدمه‌ی خودش را از دست می‌دهد، هیچ خلبانی آن را هدایت نمی‌کند… اما تازه‌کارها چاره‌ای ندارند.

سبک انیمیشنی واقع‌گرایانه‌ی این اپیزود، آن را از نظر بصری در بخش بهترین‌های این لیست قرار داده، اما این چیزی نیست که این اپیزود را از بقیه متمایز کرده است. این اپیزود داستان خلبان تازه‌کاری (با صداپیشگی سمیرا وایلی (Samira Wiley)) را دنبال می‌کند که خلبانیِ بدشانس‌ترین سفینه‌ی ناوگان را برعهده دارد. این اپیزود پر از اعداد ۱۳ است؛ این سفینه از دو عملیات جنگی که در آن تمام خدمه‌اش کشته شده‌اند نجات پیدا کرده است. همچنین این ۱۳امین اپیزود سریال و مدت زمان آن ۱۳ دقیقه است.

چیزی که این اپیزود را از دیگر اپیزودها متمایز می‌کند آن نکته‌ی خاصی است که داستان‌های علمی تخیلی آن را به صورت مشترک دارند. توصیف این نکته کار سختی است، اما وقتی این اپیزود را ببینید متوجه منظورم می‌شوید. این اپیزود در ظاهر، داستانی درباره‌ی سفینه‌ای ترسناک و خلبانی جاه‌طلب است که با وجود طلسم‌های ترسناک پیرامون این سفینه دوست دارد آن را هدایت کند. این دو در کنار هم عملیات‌های متوالی بدون هیچ تلفاتی را انجام می‌دهند. اما به جز این، رابطه‌ای بین خلبان و سفینه وجود دارد که قابل توصیف نیست، اما در لحظات پایانی داستان خیلی خوب نمایش داده می‌شود.

این اپیزود به کارگردانی جروم چان (Jerome Chen) با انیمیشنی از Sony Pictures Imageworks ساخته شده و صداپیشگان آن سمیرا وایلی (Samira Wiley)، دایسکی سوجی (Daisuke Tsuji)، نستور سرانو (Nestor Serrano)، استنتون لی (Stanton Lee)، نوشیر دلال (Noshir Dalal)،‌ جفری پیرس (Jeffrey Pierce)، دیوید پالادینو (David Paladino)، جف شین (Jeff Śchine) و ملیسا استورم (Melissá Sturm) هستند.

Good Hunting «شکار خوب»

خلاصه داستان: پسر یک شکارچی روح با یک هولی‌جینگ تغییرشکل دهنده (روح روباه‌هایی نه دُم در فرهنگ چینی که نشان از طالع خوب و بد هستند) ارتباط دوستانه‌ای برقرار می‌کند.

این انیمیشن دوبُعدی سنتی، در نگاه اول شبیه فیلم Avatar «آواتار» است، و طراحی شخصیت و سبک داستان‌سرایی آن‌ها هم شبیه است، تا اینکه عریانی وارد داستان می‌شود. این اپیزود داستان سال‌های مختلفی را پوشش می‌دهد، از اولین شکار این پسر جوان همراه پدرش، تا بلوغ و تبدیل شدنش به یک مرد جوان، تا سفر او به هنگ کنگ به منظور کار کردن برای اربابان تازه‌وارد انگلیسی. این همچنین داستانی عاشقانه بین این مرد جوان و روح روباهی به نام هولی جینگ است، که وقتی در حال شکار نیست می‌تواند شکل یک زن را به خودش بگیرد.

اما وقتی جنبه‌ی علمی تخیلی وارد داستان می‌شود، خیلی خوب عمل می‌کند. مرد جوان متوجه می‌شود در ساختن ماشین‌ها و روبات‌ها مهارت دارد، استعدادی که وقتی هولی جینگ از او کمک می‌خواهد به کار می‌‌آید. او قابلیت شکار کردن را از دست داده، اما مرد جوان این قدرت را به او برمی‌گرداند. با وجود اینکه خشونت و روابط غیراخلاقی بخش مهمی از این داستان هستند، اما رابطه‌ی بین روح و مرد جوان خیلی خالصانه باقی می‌ماند و تغییر خوبی در ریتم داستان است.

این اپیزود به کارگردانی الیور توماس (Oliver Thomas) با انیمیشنی از Red Dog Culture House ساخته شده و صداپیشگان آن ایلین تن (Elaine Tan)، مت یانگ کینگ (Matt Yang King)، گوئندلین یئو (Gwendeline Yeo)، مدوکس هنری (Maddox Henry)، سومالی مونتانا (Sumalee Montano) و جی‌بی بلانک (JB Blanc) هستند.

Beyond the Aquila Rift «آنسوی شکاف آکوئیلا»

خلاصه داستان: خدمه‌ی یک سفینه فضایی پس از شناور شدن به مدت چندین سال نوری در فضا از خواب بیدار می‌شوند و می‌خواهند بدانند تا کجا پیش رفته‌اند.

امیدوارم انیمیشن واقع‌گرایانه‌ی خوش‌ساخت موردعلاقه‌ی شما باشد، چون گاهی اوقات این شخصیت‌ها خیلی شبیه بازیگران واقعی هستند. این اپیزود که علمی تخیلی‌ترین اپیزود این لیست است، به نظر بخشی از فرنچایز Alien «بیگانه» می‌آید، و مشتاق تماشای داستان‌های جدیدی در این دنیا هستم.

این اپیزود در فضای داخلی یک سفینه‌ی بزرگ که بخشی از یک کاروان طی سفری ماجراجویانه است دنبال می‌شود که سفینه و خدمه‌اش از مسیر اصلی خود خارج شده است. آن‌ها در تعمیرگاهی بیدار می‌شوند، اما فقط کاپیتان سفینه بیدار می‌ماند و بقیه‌ی اعضای خدمه دوباره به خواب می‌روند. از خوش‌شانسی کاپیتان، عشق سابقش هم آنجا حضور دارد و منتظر اوست. همانطور که حدس می‌زنید، قضایا آنطور که به نظر می‌آیند نیستند.

این اپیزود به کارگردانی لئون برل (Léon Bérelle)، دومینیک بویدین (Dominique Boidin)، رمی کوزیرا (Rémi Kozyra) و مکسیم لوئره (Maxim Luère) با انیمشنی از Unit Image از روی داستانی از آلیستر رینولدز (Alastair Reynolds) ساخته شده و صداپیشگان آن هنری داوث‌ویت (Henry Douthwaite)، مادلین نایت (Madeleine Knight)، ربکا بناتوالا (Rebecca Banatvala)، دلروی براون (Delroy Brown)  و گراهام فاکس (Grahame Fox) ‌‌هستند.

Sonnie’s Edge «خشم سانی»

خلاصه داستان: در دنیای زیرزمینی نبردهای هیولایی، سانی شکست‌ناپذیر است – البته تا زمانی که خشم خودش را کنترل کند.

حین تماشای کل ۱۸ اپیزود این سریال، این اپیزود تا مدتی در جایگاه اول لیست من قرار داشت. این اپیزود با شیرجه‌ی کامپیوتری جذابی به درون دنیای زیرزمینی یک شهر آغاز می‌شود. ما خیلی زود با افراد سایبرپانکی (اعضای جوامع پیشرفته اما آشوب زده) جذاب ملاقات می‌کنیم. آن‌ها موجودی را به نبردی زیرزمینی می‌فرستند، موجودی که یکی از سایبرپانک‌ها آن را از طریق پیوندی عصبی هدایت می‌کند.

اما جذابترین بخش این اپیزود، که شامل نبردی عجیب و غریب بین موجودات عجیب و اتفاقاتی عجیبتر خارج رینگ است، داستان سانی است، زنی که گذشته‌ای تاریک و مرموز دارد. لایه‌های آن گذشته‌ی تاریک حین روایت داستان بازگو می‌شوند، داستانی که پر از پیچش‌های جذاب است؛ برخی از این پیچش‌ها قابل پیش‌بینی و برخی غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما این اپیزود در کل یک ماجراجویی دیوانه‌وار است. این اپیزودی خشن، افراطی و پر از فانتزی‌های مردانه است، اما همچنان شامل یکی از بهترین داستان‌هایی است که Love, Death & Robots ارائه می‌کند.

این اپیزود به کارگردانی دیوید ویلسون (Dave Wilson) با انیمیشنی از Blur Studio براساس داستانی از پیتر اف همیلتون (Peter F. Hamilton) ‌ساخته شده و صداپیشگان آن هلن سدلر (Helen Sadler)، هیلی مک‌لافلین (Hayley McLaughlin)، تایم وینترز (Time Winters)، امید ابطحی (Omid Abtahi)، کریستین آدامز (Christine Adams) و بریدن لینچ (Braden Lynch) هستند.

Zima Blue «آبی زیما»

خلاصه داستان: زیما هنرمند مشهور، قبل از آشکار کردن اثر نهایی‌اش گذشته‌ی مرموز و مسیر مشهور شدن خودش را بررسی می‌کند.

این اپیزود به بهترین شکل، احساس خواندن یک داستان علمی تخیلی متفکرانه، جذاب و خوب روایت شده را به نمایش می‌گذارد. این اپیزود موفق می‌شود جستجوی یک هنرمند برای حقیقت را حین روایت یک داستان علمی تخیلی جذاب نشان دهد. این کار تحسین برانگیزی است، و همانقدر که به داستان نوشته شده توسط آلیستر رینولدز (Alastair Reynolds) مدیون است، حاصل انیمیشن فوق‌العاده از Passion Animation Studios و کارگردانی عالی راب ولی (Rob Valley) است. صداپیشگان این اپیزود هم کوین مایکل ریچاردسون (Kevin Michael Richardson) و اما تورنت (Emma Thornett) هستند.

این اپیزود با سبک انیمیشنی کاملا خاص و جذاب، به همراه دیالوگ‌های عمیق و رنگ‌آمیزی متضاد تاریک و روشن، داستان خبرنگاری را دنبال می‌کند که موفق می‌شود مصاحبه‌ای با هنرمند مشهور و گوشه‌گیر یعنی زیما ترتیب دهد. آثار او که شامل نقاشی‌های دیواری بزرگ از مناظر فضایی با شکلی آبی‌رنگ در وسط آن‌ها می‌شود، طی سال‌ها از نظر وسعت، مقیاس و جاه‌طلبی پیشرفت کرده‌اند. اما این فقط هنر زیما نیست که تمرکز داستان روی آن قرار دارد، بلکه تمرکز داستان روی خود زیما است.

داستان اریجین (سرگذشت) زیما و داستان رنگ آبی زیما شگفت‌انگیز و غیرمنتظره است، که در قلب یک داستان علمی تخیلی عالی قرار گرفته است. این اپیزود بهترین عضو این لیست است، داستان متمایزی عالی که در دنیای Love, Death & Robots روایت شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

‫۳ نظرها

  1. چقدر نقد بچه گانه و سطحی در مورد اپیزود ها کردید خوب وقتی نمیتونید بررسی و نقد درست انجام بدید لطفا الکی نقد نکنید

    1. نقد ترجمه شده از یکی بهترین سایتهای خارجی است ، به اون سایت مراجعه بفرمایید به زبان شیرین انگلیسی همین هارو بگید
      Collider.com

  2. سلام دوستان . من این مجموعه رو تازه دیدم و محو تماشاش شدم . زیبا زیبا و زیبا بود مفاهیمی جذاب در قالب تصاویری جذابتر. اگر این مجموعه رو بهترین بازیگران و کارگردانها میساختن به جذابیت الانش نمیشد
    داستان ماست عالی بود بهترین اپیزود به نظر من همین ماست بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن