نقد سریال

نقد و بررسی سریال Carnival Row: پریان هم نمی‌توانند درام فانتزی آمازون را نجات دهند

سریال Carnival Row دقیقا از آن سریال‌هایی است که می‌تواند در دنیایی پسا Game of Thrones «بازی تاج و تخت» مخاطبان ژانر فانتزی را راضی نگه دارد. تراویس بیچام (Travis Beacham) و رنه اچوریا (René Echevarria) سازندگان این سریال سال‌ها قصد داشتند آن را بسازند – زمانی قرار بود فیلم A Murder on Carnival Row به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو (Guillermo del Toro) ساخته شود – اما همین که این داستان بالاخره به نمایش درآمده مایه خوشحالی است. شبکه‌های مختلف در تلاش برای پر کردن جای خالی Game of Thrones با سریالی هستند که ویژگی‌های مشابهی با آن دارد: درامی سیاسی با مفاهیم سنگین و گروه بازیگران مشهور، دکورهای باشکوه و سلطنتی و موجودات افسانه‌ای به اندازه کافی تا مخاطبان ژانر فانتزی را راضی نگه دارد. Carnival Row تمام موارد بالا به اضافه چیزهای دیگر است، اما موفق نمی‌شود تمام این بخش‌ها را به یک داستان منسجم تبدیل کند. این سریالی جاه طلبانه است که حتی با بال‌های پریان نمی‌تواند خودش را از روی زمین بلند کند.

این سریال پس از این ماجرا روایت می‌شود که انسان‌ها محل زندگی پریان را پیدا کرده و به دلیل حرص و طمع خودشان آن‌ها را نابود می‌کنند. حالا انسان‌ها و موجودات افسانه‌ای با ناراحتی در جوامعی مثل ویرانه‌ی بِرگ کنار هم زندگی می‌کنند، جایی که انسان‌های اشرافی به پریان و دیگر موجودات نگاهی از بالا به پایین دارند. چیزی که باعث بدتر شدن شرایط می‌شود قتل‌هایی است که در این شهر رخ می‌دهند. این کشتارها با ورود مجزای کارآگاه رایکرافت فیلوستریت (با بازی اورلاندو بلوم (Orlando Bloom)) و پری تبعید شده ویگنت استون‌ماس (با بازی کارا دلوین (Cara Delevigne)) به شهر مصادف می‌شود، دو عاشق بداقبال با رازهایی که ممکن است صلح ناپایدار شهر را برای همیشه از بین ببرد.

چندین داستان جذاب و سرگرم کننده وجود دارند که می‌خواهند خودشان را از بند Carnival Row رها کنند. داستان عاشقانه بین ویگنت و رایکرافت – و رازهایی که طی این رابطه برملا می‌شوند – تمام جذابیت مجلاتی را دارد که حین پرواز با هواپیما مطالعه می‌کنید. Carnival Row در یک خط داستانی بهتر، از تقسیمات انسان در برابر موجودات افسانه‌ای برای بیان برخی مسائل نژادی مهم استفاده می‌کند – که در اینجا خیلی بهتر از فیلم Bright «برایت» نتفلیکس بیان می‌شوند – اگرچه یک موجود ثروتمند به نام آگرئوس (با بازی دیوید گیسی (David Gyasi)) محله‌ای را رهبری می‌کند که دوست ندارد موجودی چهارپا در آن زندگی کند. و معمای قتل اصلی سریال یک داستان ویکتوریایی سنتی است، چیزی مثل ترکیب جک قاتل با فیلم An American Werewolf in London «گرگ‌نمای آمریکایی در لندن».

اما بهترین چیزی که شهر بِرگ برای ارائه دارد معمولا زیرِ داستان‌سرایی ضعیف و ریتم کُند سریال برای پر کردن داستان با شخصیت‌های اضافی و زیرداستان‌های بی‌اهمیت گم می‌شود. بخش سیاسی Carnival Row خیلی ضعیف است، که در آن شاهد بحث‌های مدام پیرمردها با یکدیگر در دادگاه هستیم، که برخی مناظرات آن حال و هوایی شبیه پیش درآمدهای Star Wars دارند. در مرکز تمام این اتفاقات ابسولوم بریک‌اسپیر با بازی جرد هریس (Jared Harris) قرار دارد، صدراعظم بِرگ که پسر عیاش او جونا (با بازی Arty Froushan) و همسر حیله‌گرش پیتی (با بازی Indira Varma) به اندازه کافی برای او دردسر درست می‌کنند که جرد هریس صورت اخموی خودش را مدام به ما نشان دهد. البته هریس در اینجا هم مثل اغلب کارهایش فوق‌العاده است، اما خانواده بریک‌اسپیر و رقبای سیاسی آن‌ها مدام در صحنه‌هایی حضور دارند که به نظر می‌آید داستان نمی‌داند چطور از آن‌ها درست استفاده کند.

البته دنبال کردن داستان اصلی کار سختی نیست، اما برخی خطوط داستانی جذابیت بیشتری از بقیه دارند. برای داستانی که مدام در حال پرش از شخصیتی به شخصیت دیگر است نباید هیچ پیوند ضعیفی در زنجیره وجود داشته باشد. Carnival Row چندین پیوند ضعیف دارد مثلا برادر و خواهری ثروتمند به نام ازرا و ایموجن اسپرن‌رُز (با بازی Andrew Gower و Tamzin Merchant) که از ورود آگرئوس وحشت‌زده هستند؛ خط داستانی ایموجن در نهایت به داستانی تاثیرگذار تبدیل می‌شو، اما مرچنت و گوور آن‌قدر این نقش‌ها را با وسعت زیاد بازی می‌کنند که انگار در حال تماشای یک سریال هجوآمیز هستیم.

البته این سریال خیلی هم بد نیست؛ اگر فقط طراحی دکور، طراحی لباس و گروه بازیگران را در نظر بگیریم، Carnival Row مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت. اما مشکلی که این هشت اپیزود دارند این است که انگار همگی یک اپیزود پایلوت برای یک سریال مجزا هستند. بدون اینکه چیزی را لو بدهم، آن معمای قتل نتیجه جالبی ندارد – دلوین و بلوم گاهی اوقات در آن خط داستانی هم حضور دارند، تا جایی که گاهی در داستان خودشان به شخصیت‌های فرعی تبدیل می‌شوند. لحظات پایانی فصل اول سریال این احساس را انتقال می‌دهند که سازندگان بالاخره متوجه شده‌اند چطور باید این داستان را روایت کنند. با توجه به اینکه Carnival Row برای فصل دوم تمدید شده فعلا تا ظهور سریال فانتزی بعدی می‌توانید با آن سرگرم شوید.

تمام اپیزودهای Carnival Row در تاریخ ۳۰ آگوست (۸ شهریور) پخش خواهند شد.

6

6
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن