انتخاب سردبیرمعرفی فیلمنقد فیلم

جان کارپنتر، کرت راسل و هیولا های افسانه ای در مشکل بزرگ در چین کوچک!

[از دهه ۸۰ میلادی پدیدار شد]

در دهه ۷۰ میلادی، با وجود آثار پخته تر در سینمای وحشت و علمی تخیلی، کمبود تکنولوژی و ایده های تازه به شدت احساس می شد ، اما در دهه ۱۹۸۰ با ظهور ذهن های درخشان در گریم و جلوه های هنری ، و همچنین پیشرفت در فن آوری ، آثار جذاب و به اصطلاح کالتی در سینما ساخته شد که کماکان هم الگوی فیلمسازان فراوانی هستند. مشکل بزرگ در چین کوچک ساخته جان کارپنتر یک فیلم چند ژانری و کالت است. به گفته کارپنتر فیلم او در ژانر های اکشن / ماجراجویی / کمدی / کونگ فو / داستان ارواح و فیلم هیولایی جای می گیرد. ستاره اصلی این فیلم کرت راسل است که در نقش یک راننده کامیون شجاع به نام جک بارتون به شکل ناباورانه وارد یک داستان حماسی و ماجراجویانه می شود که در محله چینی ها و بین جادو های تاریک جریان دارد. جان کارپنتر در یازدهمین ساخته اش یعنی مشکل بزرگ در چین کوچک به یک بلوغ در استفاده از جلوه های بصری و عملی رسیده است که یک امتیاز برای این فیلمش به حساب می آید. کار در فیلم هایی مانند The Thing و Christine ایده های جذابی به او داد بود و همین ایده ها باعث شد تا کارپنتر برای این فیلم به سراغ استاد جلوه های بصری ریچارد ادلوند (Raiders of the Lost Ark ، Poltergeist) و شرکت جلوه های ویژه او یعنی Boss Films برود. وقتی چنین استعداد هایی دور هم جمع می شوند، باید بر این باور بود که فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک تبدیل به یک کلاس درس فنی برای فیلمسازان امروزی خواهد بود. برای تحسین کار فنی و تجربه درخشان این فیلم باید به طراحی و اجرای گریم سنگین شخصیت لوپان اشاره کرد که توسط استیو جانسون به انجام رسید، او برای طراحی این پیرمرد پژمرده و چروکیده چیزی نزدیک به ۱۰ لایه پوست پر مو و جزئیات را ساخت که به شکل ماسک عروسکی در فیلم استفاده شد. همچنین طراحی هیولا ها در این فیلم توسط چند طرح کارپنتر و استیو جانسون شکل گرفتند که بسیار عالی ساخته و در فیلم استفاده شدند، که بهترین آنها هیولای درون فاضلاب بود. اکنون به وضوح باید این نکته را بیان کنم که من نمی گویم که این فیلم باید اسکار یا هر چیز مضحک دیگری را به دست می آورد. این یک فیلم پاپ کورنی ساده است ، و من فقط این را می گویم که برای ارزش مفهوم سرگرمی (که مطمئناً هدف اصلی هر فیلم است) ، مشکل بزرگ در چین کوچک باید در بین بهترین ها قرار بگیرد. حتی لازم نیست که من شما را مجاب به دیدن فیلم کنم ، اما اگر در این کار اندک اطلاعاتی داشته باشم ، در اینجا مطلب به چند دلیل اشاره خواهم کرد که مشکل بزرگ در چین کوچک یکی از بهترین فیلمهای تمام دوران است.

 

فیلم Big Trouble چهارمین همکاری کارپنتر و راسل است که پس از فیلم هایی چون فرار از نیویورک و موجود ساخته شد. بدیهی است که پنجمین همکاری در Escape From L.A وجود داشت که ۱۰ سال بعد به وجود آمد ، اما هرچه کمتر درباره آن گفته شود بهتر است. هنگامی که شما یک شیمی و درک درستی از همکاری پیدا می کنید، نتیجه اش می شود تیم کارپنتر و راسل ، که در تیم آنها فیلم ها و شخصیت ها واقعاً زنده می شوند. فیلم Escape From New York یک اثر کلاسیک است و The Thing به درستی به عنوان یکی از بزرگترین فیلم های ترسناک در تمام دوران شناخته می شود. در کل این منطقی است که این دو نبوغ دوباره با هم کار کنند و نتیجه چیزی خوبی مثل مشکل بزرگ در چین کوچک شود. این یک داستان حماسی ، اکشن ، ماجراجویی ، کمدی ، کونگ فویی ، هیولایی است! چند فیلم دیگر می توانند ادعا کنند که روی آن ژانرهای زیادی قابل لمس است؟ زیاد نیستند. منطق سپس نشان می دهد که این فیلم مورد توجه مخاطبان گسترده ای قرار خواهد گرفت. لحن و سرعت فیلم عالی است ، و از یک صحنه به صحنه دیگر جا به جا می شود ، این چیزی است که اغلب می تواند به ضرر شخصیت باشد ، اما در اینجا نیست. فیلم هرگز خود را بیش از حد جدی نمی گیرد و با یک روند عادی و متعادل تا پایان پیش می رود.

فرار از نیویورک به ما شخصیت اسنیک پلیسکن را می دهد که کم حرف می زند و انگار یک کلینت ایستوود جایزه بگیر در قامت کرت راسل است، و فیلم موجود به ما کارکتر R.J. MacReady را معرفی می کند که یک قهرمان است که از برخورد با مشکلات و سختی های شدید اکراهی ندارد و در مشکل بزرگ ما شاهد یک جک بارتون وراج و شجاع هستیم که هر چند یک راننده ساده است اما همزمان دست کمی از یک قهرمان افسانه ای و جنگجو ندارد. دقت کنید که بارتون حتی قهرمان فیلم نیست، در یک حرکت پسا مدرنیستی این کاراکتر به شکلی ساده درگیر یک ماجرا می شود ، و او واقعاً از این ماجرا نهایت استفاده را می کند ، اما جک به قدری کاریزماتیک است که به محض آشکار شدن به کانون داستان تبدیل می شود. کاراکتر جک بارتون برخلاف خیلی از قهرمانان پر از امکانات دهه ۸۰، نه چیز خاصی دارد و نه واقعا یک توانایی عجیب دارد که جلب توجه کند، بلکه او به سبک هان سولو واری عاشق زندگی و ماجراجویی پر سود و به فراخور آن کمک به دیگران است. با این حال او هرگز تلاش برای کمک به دوستش را متوقف نمی کند. اما چرا؟ کاملاً ساده است ، به این دلیل که او مرد خوبی است، و او فقط می خواهد کامیون خود را برگرداند.

کارگردان فیلم ، جان کارپنتر تجربه بزرگی در موسیقی داشت، بنابراین با تولید موسیقی متن فیلم با یک ظرافت خاص هر صحنه را با هنرش تکمیل می کند؛ و تنش ، هیجان ، حماسه و ماجراجویی را که با گذشت زمان از داستان فوران میزشود را تقویت می کند. با موسیقی متن فیلم ، کارپنتر می خواست از کلیشه های معمول اجتناب کند ، و دریافت که درک “سایر آثار و فیلم های آمریکایی درباره شخصیت های چینی در واقع تنها بدلکاری است ، و آنها موسیقی را رها کرده اند.” همانطور که همه ما باید بدانیم ، موسیقی متن فیلم تأثیر گسترده ای در یک اثر سینمایی دارد و کارپنتر به همراه کمک گروه خودش به نام Coupe De Villes توانست این موقعیت مهم را به فیلم خود اختصاص دهد. چه تعداد فیلم ماجراجویی مربوط به عرفان و حماسه های جادویی چینی توسط استودیوهای مهم هالیوود در بیست سال قبل منتشر شده است؟ جواب زیاد نیست. به همین منظور توجه فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک به قصه های باستانی چینی در سال ۱۹۸۶ خود یک نکته بزرگ محسوب می شود. در مجموع توجه یک اثر بزرگ هالیوودی به فرهنگ شرقی هنوز هم در سینمای آمریکا چیز نایابی است. شاید فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک نتوانسته در زمان اکران به موفقیت چشم گیری دست یابد، ولی اکنون این فیلم جایگاه بسیار بزرگی در بین مردم و فرهنگ عامه سینما دوستان دارد. در پایان باید بگویم فقط سعی کنید فیلم دیگری را نشان دهید که شبیه این است، و اینجاست که زیبایی نهفته در فیلم مشکل بزرگ در چین کوچک ظاهر می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن