Top 10

بهترین فیلم‌های ۲۰۱۹ که نادیده گرفته شدند

سینما مثل هر صنعت (و یا هنر) دیگری، ظالم است. اگر یک فیلم متفاوت و ارزشمند بسازید، بدون دیده‌شدن نمی‌توانید منتظر جوایز منتقدین و تحسین تماشاگران باشید. بنابراین این روزها بودجه تبلیغات و قرارداد اکران‌های گسترده، متاسفانه اهمیت بیشتری از فیلم‌نامه و بازیگران فیلم شما دارند. البته این روزها رسانه‌های سینما محدود به مجلات و ستون فرهنگی روزنامه‌ها نیست. استودیوهای ریز و درشت بسیاری هم وجود دارند که از ساخت فیلم‌های متفاوت استقبال می‌کنند. بنابراین بهترین فیلم‌های سال، مدت‌هاست که محدود به کارگردانان و بازیگران بزرگ نمی‌شوند.

در چند هفته گذشته، بهترین فیلم‌های ۲۰۱۹ را به تفکیک ژانر به شما معرفی کردیم. حالا با آریامووی در مطلبی برگرفته از ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم‌های سال گذشته که به اندازه سایر هم‌تایانشان، شهرت زیادی به دست نیاوردند. با این حال لایق ستایش هستند.

Girls of the Sun

Girls of the Sun

اوا هیوسون در جدی‌ترین فیلم کارنامه سینمایی‌اش موضوع خاصی را انتخاب کرده است؛ چهره زنانه جنگ. زنان کردی که کشورشان ویران شده و خانواده‌شان را از دست داده‌اند اما هنوز هم سرشار از انگیزه و انرژی برای مبارزه با داعش هستند. این مبارزان فراتر از جنسیت‌شان، با قدرتی مثال‌زدنی در برابر تروریسم ایستادگی می‌کنند. اما مبارزه مسلحانه در هر کجای دنیا می‌تواند هزینه‌های سنگینی به همراه داشته باشد. این فیلم با درخشش گلشیفته فراهانی داستانی تاثیرگذار و تعلیقی به‌یادماندنی را برای دو ساعت تدارک می‌بیند. دستاوردی که برای یک فیلم جنگی زنانه، یک موفقیت بزرگ است.

The Nightingale

اکران ضعیف دلیل اصلی دیده‌نشدن ساخته ارزشمند جنیفر کنت است. او پس از اولین فیلم ترسناکش، The Babadook، حالا نه تنها یکی از آزاردهنده‌ترین فیلم‌های سال را ساخته بلکه موفق شده یکی از تهوع‌آورترین و منزجرکننده‌ترین عناوین سینما را به نام خودش ثبت کند. داستان فیلم در سال ۱۸۲۵ و در تاسمانی در جریان است. جایی که زنی ایرلندی پس از کشته‌شدن اعضای خانواده‌اش توسط سربازان انگلیسی، از سیاست‌های استعماری بریتانیا خشمگین می‌شود. او با استخدام مردی که شناخت خوبی از جنگل‌ها و طبیعت تاسمانی دارد، تلاش می‌کند تا انتقام وحشتناکی از انگلیسی‌ها بگیرد. فیلم سرشار از صحنه‌های خونین، وحشی، فراموش‌نشدنی و ناراحت‌کننده است. کنت ثابت کرده خیاط هرگز درون کوزه نمی‌افتد.

The Dead Center

The Dead Center

مردی که جانش را از دست داده، پس از انتقال به سردخانه بیمارستان ناگهان زنده می‌شود. او به یاد نمی‌آورد که چگونه جانش را از دست داده است. یک روان‌پزشک که کنجکاو شده فرایند ذهنی این مرده‌ی زنده شده را واکاوی کند، بررسی وضعیت او را می‌پذیرد. اما شرایط بیمارستان در حال تغییر است. فیلم با سرعت آهسته‌ای داستان مرگ و زندگی انسانی را روایت می‌کند. عنوانی ارزان‌قیمت که پایان‌بندی جذابی دارد و در پرداخت به هویت مشکلات زندگی انسان، پیروز است.

Tigers Are Not Afraid

Tigers Are Not Afraid

روایتی کودکانه از خشونت‌های خیابانی و مواجه نوجوانان با مشکلات جامعه، سوژه‌ای نیست که هالیوود خیلی به آن علاقه داشته باشد. با این حال ایسا لوپز در درام اجتماعی-ترسناکش به سراغ آن رفته و موفق است. داستان فیلم درباره دختری جوان است که از رنج هم‌سن و سالان پیرامونش خسته شده و برای ساختن یک زندگی بهتر برای دوستان آواره خیابانش، تصمیم می‌گیرد مقابل مشکلات فقیرانه خیابان ایستادگی کند. با وجود این که فیلم بارها تا مرز احساسی‌‌شدن پیش می‌رود، در نهایت تصمیم می‌گیرد خشونت خیابانی‌اش را حفظ کند.

The Kid Who Would Be King

داستان قدیمی شمشیر در سنگ و شاه آرتور سال‌های سال است که منبع بسیاری از فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و حتی آلبوم‌های موسیقی بوده اما روایتی مدرن و سرگرم‌کننده از آن، می‌تواند یک سوژه تازه باشد. داستان فیلم که در سال ۲۰۱۹ در جریان است، از گروهی از نوجوانان سخن می‌گوید که در تلاش هستند تا یکی از افسانه‌های قدیمی بریتانیا را واکاوی کنند. فیلم به شکل جذابی سرگرم‌کننده است و تضاد میان داستان باستانی و شخصیت‌های مدرنش را به خوبی روایت می‌کند.

The Boy Who Harnessed the Wind

The Boy Who Harnessed the Wind

معمولا خاطرات خوبی از فیلم‌های نتفلیکس نداریم. اما این نمونه، یکی از آن فیلم‌هایی است که می‌توانیم دوستشان داشته باشیم. پسربچه‌ای ۱۳ ساله که برای نجات روستایشان (در مالاوی، قاره آفریقا) از قحطی، روش نوینی را ابداع می‌کند. فیلم‌نامه براساس کتابی به همین نام نوشته شده که براساس داستانی واقعی است. چیویتل ایجوفور علاوه بر بازیگری، کارگردانی فیلم را هم برعهده گرفته است.

Extreme Job

این فیلم کره‌ای داستان بیش از حد جذابی دارد. گروهی از پلیس‌های مبارزه با مواد مخدر که امیدوار هستند یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌هایشان را برای همیشه حل کنند، در ظاهر کارکنان یک رستوران حاضر می‌شوند. اما اوضاع از کنترل خارج می‌شود. نه به خاطر اینکه کارتل مواد مخدر یک دردسر تازه برایشان درست می‌کند. بلکه دستور پخت آن‌ها برای غذاها به شکلی باورنکردنی محبوب می‌شود و مردم از سراسر شهر برای چشیدن طعم غذاهای آن‌ها صف می‌کشند! این اکشن کمدی به لطف شخصیت‌پردازی جذاب و داستان سرگرم‌کننده‌اش، یکی دیگر از بهترین فیلم‌های سال کره جنوبی است.

Teen Spirit

Teen Spirit

نخستین تجربه کارگردانی مکس مینگلا با درخشش ال فانینگ، شاید یک فیلم انقلابی نباشد اما تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. دختری جوان برای حضور در یک برنامه استعدادیابی موسیقی، باید سختی‌های غیرقابل انکاری را مدیریت کند که بیشتر شبیه پلی برای اتصال پایان نوجوانی‌او به آغاز بزرگسالی‌اش به نظر می‌رسد. با وجود موضوع و قابلیت‌های گسترده فیلم‌نامه برای حماسی‌شدن، فیلم هرگز از یک سطح مشخص بالاتر نمی‌رود. اتفاقی که تصادفا به معنای ضعف آن نیست. صداقت Teen Spirit آن را به یکی از بهترین فیلم‌های سال تبدیل می‌کند که البته کم‌تر دیده شده است.

Under The Silver Lake

Under The Silver Lake

احتمالا اصلا نمی‌دانستید اندرو گارفیلد امسال در چنین فیلمی حضور داشته است. البته که شما مقصر نیستید. استودیو A24 از زمانی که پروژه ساخت این فیلم را به پایان رساند، اکران آن را دائما به تعویق انداخت. دیوید رابرت میچل، کارگردانی که با It Follows نامش مطرح شد وظیفه کارگردانی این فیلم را برعهده گرفته است. داستان درباره پسری آرام است که پس از گم‌شدن ناگهانی همسایه‌اش، تصمیم می‌گیرد جستجوهایش را برای پیداکردن او آغاز کند.

Hagazussa

Hagazussa

پس از تماشای این فیلم احتمالا از خودتان می‌پرسید چرا چنین عنوان ارزشمندی اصلا نباید در جمع بهترین فیلم‌های سال حضور داشته باشد؟ داستان Hagazussa در کوه‌های اتریش و در قرن پانزدهم در جریان است. آلبرون، مادری تنهاست که از رفتارهای خسته‌کننده جامعه پیرامونش ناراحت است. رفتارهای آلبرون شاید متفاوت باشد اما واکنش مردم اطراف او، این زن درمانده را آهسته آهسته به سمت نابودی حرکت می‌دهد. استیصال شخصیتی شاید خیلی برای تماشاگران سینما جذاب نباشد. بنابراین اگر از تماشای فیلم‌هایی مانند The Witch و Mandy لذت برده‌اید، این فیلم برای شما یک تجربه بی‌نظیر است.

Woman at War

Woman at War

سینمای هر کشوری بیانگر سطح دغدغه‌ها و نیازهای جامعه آن است. این فیلم ایسلندی به زنی میانسال می‌پردازد که عاشقانه هوادار محیط زیست است و برای جلوگیری از پیشرفت شرکت‌های سودجو تلاش می‌کند فعالیت آن‌ها را مختل کند. باوجود محوریت ایده‌آل طلب فیلم‌نامه، داستان رنگ خاکستری‌ را انتخاب می‌کند. بنابراین شخصیت‌های مثبت فیلم هم گاهی کارهایی می‌کنند که ذهن تماشاگر را بیشتر درگیر می‌کند.

Transit

سینمای فرانسه امسال هم توجه ویژه‌ای به بحران‌های پناهجویی داشت. این فیلم اما بیشتر به ریشه‌های تاریخی مهاجرت پیوند می‌خورد و نشان می‌دهد درماندگی انسان از جغرافیایش فقط محدود به این روزها نیست. Transit که از کتابی نوشته آنا زگرس (نویسنده مشهور آلمانی) اقتباس شده داستان چند پناهجو در شهر مارسی را روایت می‌کند. آن‌ها امیدوار هستند پیش از رسیدن ارتش آلمان به این شهر، منطقه را ترک کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن