نقد انیمیشن

نقد و بررسی انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse: ورود به دنیای شگفت انگیز عنکبوتی

ورود دوباره به دنیای عنکبوتی، اما با روشی متفاوت

برای کسانی که فیلم های ابرقهرمانی را از نزدیک دنبال نمی کنند یا طرفدار مرد عنکبوتی نیستند، دیدن عنوان مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) کمی گیج کننده یا ناخوشایند است. به هر حال از سال ۲۰۰۲ تاکنون ما سه فیلم مرد عنکبوتی (Spider-Man) با بازی توبی مگوایر (Tobey Maguire)، دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-Man) با بازی اندرو گارفیلد (Andrew Garfield)، و یک فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming) با بازی تام هالند (Tom Holland) و البته حضور او در دیگر فیلم های مارول را دیده ایم. این سه مدل مختلف از مرد عنکبوتی طی ۱۶ سال است، و اگر طرفدار مرد عنکبوتی نباشید، خیلی راحت می توانید به دنیای عنکبوتی نگاهی انداخته و بگویید ٬٬ لطفا یکی دیگه نسازید!٬٬ اما این اشتباه است، چون این انیمیشن با همکاری باب پرسیکتی (Bob Persichetti)، پیتر رمزی (Peter Ramsey) و رادنی راتمن (Rodney Rothman) این شخصیت را طوری از نو می سازد که کاملا دوست داشتنی و متفکرانه است، در حالی که اصلا آنقدر مبهم نیست تا فقط طرفداران مرد عنکبوتی آن را درک کنند.

داستان در چند جهان روایت می شود جایی که مایلز مورالز باهوش اما تنها (با صدای شامیک مور (Shameik Moore)) توسط یک عنکبوت رادیواکتیو گزیده شده و قدرت های ابرقهرمانی را درست زمانی به دست می آورد که مرد عنکبوتی دنیای خودش را در حالی می بیند که در حال بستن دریچه ای به دنیاهای دیگر از بین می رود. مرد عنکبوتی اصلی موفق می شود اما نه قبل از اینکه چند انسان عنکبوتی به دنیای مایلز وارد شوند، که شامل پیتر بی. پارکر «Peter B. Parker» (با صدای جیک جانسون (Jake Johnson)) یک مرد عنکبوتی چاق و افسرده که با Mary Jane دنیای خودش به مشکل خورده، گوئن عنکبوتی «Spider-Gwen» (با صدای هیلی استاینفیلد (Hailee Steinfeld))، عنکبوتی نوآر «Spider-Noir» (با صدای نیکولاس کیج (Nicolas Cage))، پنی پارکر «Peni Parker» (با صدای کیمیکو گلن (Kimiko Glenn)) و Spider-Ham (با صدای جان مولانی (John Mulaney)) هستند. مایلز برای بازگرداندن این افراد عنکبوتی به دنیای خودشان باید دست به کار شده و مرد عنکبوتی شدن را یاد بگیرد، که به معنای کنار آمدن با پدرش Jefferson (با صدای برایان تایری هنری (Brian Tyree Henry)) و عموی خوب اما مشکوکش Aaron (با صدای ماهرشالا علی (Mahershala Ali)) است.

هسته اصلی «به درون دنیای عنکبوتی» مسئولیت پذیری نیست بلکه انتظارات است. مایلز نوجوان نمی داند از او چه انتظاری می رود و اینکه باید به چه آدمی تبدیل شود. قبل از اینکه او توسط عنکبوت گزیده شود، فقط می خواهد پیش دانشگاهی را ترک کرده تا به مدرسه قدیمی خودش در بروکلین برگردد، اما وقتی او لباس مرد عنکبوتی به تن می کند انتظارات از او خیلی بیشتر می شود. پیتر بی. پارکر به نوعی استاد اوست، اما هردوی آن ها در حال جدال با مشکلاتشان هستند، به طوری که پیتر هم نمی داند آیا می تواند از پس بچه دار شدن و پدر بودن بربیاید یا خیر. در فیلمی که این همه انسان عنکبوتی را دور هم جمع کرده، خیلی جالب است که هسته اصلی داستان این است که جایگاه ما در دنیا چیست. مایلز و پیتر به جای اینکه به دلیل وجود دیگر افراد عنکبوتی احساس خوبی نداشته باشند، به این نکته توجه دارند که حالا تنها نیستند و می توانند با چالش های بزرگتری روبرو شوند.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

اما «به درون دنیای عنکبوتی» آنقدر به خودش اعتماد دارد که لزومی نمی بیند تم های مختلفش را جداگانه بررسی کند. به جای آن، این تم ها را با مهارت تمام به این دنیای رنگارنگ وارد می کند، جایی که شاید قرار است داستان باشد که انیمیشن را نجات می دهد، اما این شخصیت ها و زیرداستان ها هستند که شما را جذب می کنند. کارگردان ها و نویسنده راتمن و فیل لرد (Phil Lord) می دانند که هیچ کس نمی خواهد به پند و نصیحت های داستان مرد عنکبوتی گوش دهد، و بهترین راه برای بزرگداشت این شخصیت این است که یک داستان خیلی خوب روایت کرد که نشان دهد چرا مرد عنکبوتی خاص است. همانند کاری که لرد و همکارش کریس میلر (Chris Miller) با فیلم های قبلی خود کردند، در اینجا هم ایده ای که قاعدتا نباید موفق شود را گرفته – در این مورد دنیای عنکبوتی جدیدی برای جذب مخاطبان – و آن را به بهترین فیلم مرد عنکبوتی و یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی سال ۲۰۱۸ تبدیل کرده اند.

اگر به دنبال گزینه ای برای مقایسه با این انیمیشن می گردید، فیلم لگو بتمن (The LEGO Batman Movie) بهترین آن هاست، که آن هم از خودآگاهی که انیمیشن فراهم می کند استفاده کرد و برخی از ناگفته ترین و جذاب ترین جنبه های شخصیت بتمن را زیر پوشش یک فیلم کودکانه بررسی کرد. «به درون دنیای عنکبوتی» شخصیت مرد عنکبوتی را به عنوان نمادی افسانه ای در داستان های آمریکایی نشان می دهد. او یک همه کاره ی واقعی است (نه یک میلیارد یا ابرسرباز) که مشکلات بزرگی هم دارد، اما وظیفه خودش را کمک به مردم می داند. از آنجا به بعد همه چیز درباره ی انگیزه و خط داستانی است، اما «به درون دنیای عنکبوتی» دیدگاه کاملا مشخصی به شخصیت مرد عنکبوتی دارد و حتی اگر او یک دختر انیمه ای یا یک خوک باشد داستان آن را به خوبی بیان می کند.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

همچنین خود انیمیشن را باید ستایش کرد که کاملا در یک سطح مجزا برای خودش قرار دارد. در حالی که امسال استودیوهای دیگر انیمیشن های تحسین برانگیزی خلق کرده اند، اما بخش انیمیشن سونی (Sony Pictures Animation) در اینجا کاملا متفاوت از بقیه استودیوها عمل کرده، و انیمیشنی ساخته که به نظر ترکیبی از کامیک بوک و هنرهای خیابانی است. نه اینکه این انیمیشن فقط خوب باشد، بلکه سبک و مدل خاص خودش را دارد، و اینطور مواقع که یک فیلم کاملا با فیلم های دیگر متفاوت است باعث می شود به آن توجه بیشتری شود. «به درون دنیای عنکبوتی» کاملا چشم نواز است، نه فقط برای پیدا کردن ایستراگ های داستان مرد عنکبوتی برای طرفداران این شخصیت، بلکه این قضیه که چطور از رنگ های خاص و جلوه های بصری خودش برای خلق داستانی ابرقهرمانی استفاده می کند که شبیه هیچ فیلم ابرقهرمانی دیگری نیست.

من از «به درون دنیای عنکبوتی» انتظارات زیادی داشتم که این انیمیشن بالاتر از حد انتظاراتم ظاهر شد. با دیدن سه مدل مختلف از مرد عنکبوتی طی ۱۶ سال، فکر می کردم «به درون دنیای عنکبوتی» به گوشه ای رانده شود و تنها برگ برنده اش وجود مایلز مورالز به جای پیتر پارکر و انیمیشن بودن به جای لایو اکشن بودن باشد. اما این انیمیشن با بررسی دقیق این شخصیت در کنار بیان داستانی جذاب و سرگرم کننده، از بقیه فیلم های مرد عنکبوتی بهتر ظاهر شد. اگر فکر می کنید همه چیز را درباره مرد عنکبوتی دیده اید عجله نکنید، چون هنوز «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» را ندیده اید.

نقد و بررسی کاربران و میانگین نمرات

0

برای ارسال نقد وارد شوید

نقد خودتان را بنویسید


رای شما

     

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن