نقد فیلم

نقد و بررسی فیلم بیوه ها (Widows):‌ فیلم هیجانی جذاب و استادانه با موضوع سرقت

چه اتفاقی می افتد اگر یکی از بااستعدادترین فیلمسازان عصر کنونی، کارگردانی یک فیلم تجاری و پربازیگر را برعهده بگیرد؟ نتیجه این کار، فیلم بیوه ها (Widows) است. اگر فکر می کنید سازنده برنده اسکار فیلم های ۱۲ سال بردگی (۱۲Years a Slave) و شرم (Shame) یک درام صبورانه، عمیق و غم انگیز ساخته، تا حدودی حق با شماست. در فیلم بیوه ها،‌ استیو مک‌کویین (Steve McQueen) همه استعداد و عطشش برای موضوعات پرمحتوا و جلوه های تاثیرگذار را به یک فیلم هیجانی با موضوع سرقت مسلحانه وارد کرده است، که نتیجه آن یک فیلم بلک باستر است که علاوه بر سرگرم کننده بودن،‌ شما را به فکر نیز فرو می برد. مک‌کویین با پیروی از راه فیلم های مخمصه (Heat) ساخته مایکل مان (Michael Mann)، بتمن آغاز می کند (Batman Begins) ساخته کریستوفر نولان (Christopher Nolan) و دختر گمشده (Gone Girl) ساخته دیوید فینچر (David Fincher) گام بلندی در ساخت یک فیلم سرگرم کننده بزرگ و پربازیگر آن هم بدون فدا کردن شخصیت ها، ساختار فیلم یا تم های سنگینش برداشته است. بیوه ها واقعا یک پکیج کامل است.

بیوه ها ساخته شده براساس سریالی تلویزیونی محصول سال ۱۹۸۳ به همین نام، با یک سرقت که طبق برنامه پیش نمی رود آغاز می شود. پس از یک صحنه تعقیب و گریز ماشینی (که عالی فیلمبرداری شده، مثل همه صحنه های دیگر فیلم)، مردان درگیر در این سرقت کشته می شوند. آن ها برای همسرانشان بدهی های زیادی به جای می گذارند. مک‌کویین خیلی هوشمندانه تک تک این بیوه ها را در مراسم خاکسپاری همسرانشان معرفی می کند، تا تفاوت های زیاد بین آن ها را نیز به ما نشان دهد. Veronica (با بازی وایولا دیویس (Viola Davis)) همسر Harry Rawlins (با بازی لیام نیسون (Liam Neeson))، که در یک آپارتمان خیلی گرانقیمت زندگی می کند؛ Alice (با بازی الیزابت دبیکی (Elizabeth Debicki)) همسر کتک خور شخصیت جان برنثال (Jon Bernthal)؛ Linda Perelli (با بازی میشل رودریگز (Michelle Rodriguez))، که تلاش می کند دو فرزندش را بزرگ کند و در غیاب همسرش شغلی پیدا کند.

همه بیوه ها پس از مرگ همسرانشان در شرایط خیلی بدی قرار می گیرند، و هر کدام به دنبال راهی برای حل این مشکل هستند. اما Jamal Manning (با بازی Brian Tyree Henry) ملاقات تهدیدآمیزی با Veronica دارد، کسی که قصد نماینده شدن در بخش سیاهپوست شهر را دارد، اما همچنین به نوعی یک رییس گروه خلافکاری است. این پول Jamal بوده که Harry و دوستانش آن را دزدیده اند، و در انفجاری که باعث کشته شدن آن ها شده آن پول ها هم از بین رفته اند. Jamal به Veronica چهار هفته مهلت می دهد تا ۲ میلیون دلار او را برگرداند یا عواقب بدی در انتظارش است.

این جاست که داستان شکلی به خود می گیرد، اما از همان سکانس ابتدایی هم مک‌کویین شما را درگیر داستان کرده و رهایتان نمی کند – بیوه ها فیلمی با ریتم عالی است. پکیجی کامل از هیجانات از ابتدا تا انتها، که برای سینما‌ دوستان هم کاملا راضی کننده است. مک‌کویین دوباره با همکار فیلمبردارش Sean Bobbitt متحد شده تا صحنه هایی خیره کننده را بسازد، شامل دو سکانس طولانی که در اجرا و افکت ها واقعا فوق العاده هستند. هیچ لحظه تلف شده ای در فیلم بیوه ها وجود ندارد – هر صحنه، هر نما، و هر کلمه ای مهم است. برخی از آن ها روش منحصر به فرد و موثری برای گفتن این داستان هستند، شامل یک سکانس زد و خورد در یک زمین بولینگ که کاملا خشن است. در حالی که بقیه سکانس ها بار معنایی فیلم را به دوش می کشند.

با اینکه بیوه ها به عنوان یک فیلم هیجانی سرراست عالی عمل می کند، از نظر موضوعی هم چیزی کم ندارد. این فیلم درباره مردانی است که اشتباهاتی کرده اند و زنانی که مجبورند اشتباهات آن ها را جبران کنند. دلیلی برای این وجود دارد که این فیلم پر از بازیگران زن فوق العاده است، و دلیلی برای این وجود دارد که این فیلم داستانی درباره زنانی است که یک سرقت را ترتیب می دهند، نه مردانی که این کار را می کنند. آن ها نه تنها با مشکلات بزرگی روبرو می شوند، بلکه خودشان هم امید ندارند که بتوانند از پس چنین کاری برآیند. آن ها همسران دزدها هستند. آن ها همیشه پس از اینکه همسرانشان یک سرقت انجام می دادند پول را گرفته و خرج می کردند، درست است؟ خیر اشتباه است. بیوه ها به این زنان صدایی برای بیان عقیده شان می دهد، و نشان می دهد وقتی همسران آن ها در حال خرابکاری بودند، آن ها چه زندگی سختی را اداره می کرده اند. به جز این ها، مک‌کویین به بیان مسائلی درباره سیاست ها، خشونت، فساد، و نظام سرمایه داری شیکاگو می پردازد. این یک فیلم کامل و جامع است.

به علاوه مک‌کویین، سلاح مخفی فیلم بیوه ها گیلین فلین (Gillian Flynn) است. او به عنوان یک رمان نویس دوران موفقی را پشت سر گذاشته، اما همچنین اقتباسی از کتاب خودش دختر گمشده (Gone Girl)‌ را برای فیلمی به همین نام به کارگردانی دیوید فینچر (David Fincher) نوشته است. او با همکاری مک‌کویین، نه تنها محتوایی برای یک داستان پیچیده و جذاب فراهم کرده، بلکه نگاه جالبی به زندگی پیچیده زنان در دنیایی داشته که توسط مردان اداره می شود. بیوه ها شامل طنز تلخی که از مهم ترین ویژگی های دختر گمشده بود نیز می شود. بله درست است: استیو مک‌کویین فیلمی ساخته که کاملا بامزه است.

ساختار فیلم نیز فوق العاده است. فیلمبرداری Sean Bobbitt چابک، شفاف و جذاب است. توجه به جزییات در طول فیلم کاملا ریشه در ایده های مک‌کویین دارد، و هر سکانس با لایه هایی از محتوا پوشانده شده نه فقط از نظر دیالوگ، بلکه ترکیب نماهای فیلمبرداری و طراحی صحنه، آن هم با تلاش های Adam Stockhausen برنده اسکار که محدوده وسیعی از دکورها را ساخته که داستان در آن دکورها شکل جذاب تری به خود می گیرد. همچنین موسیقی متن هانس زیمر (Hans Zimmer)، که گاهی اوقات تاثیر کافی را ندارد، اما وقتی به نقطه اوجش می رسد به شدت تاثیرگذار و فوق العاده است.

در مورد نقش آفرینی ها، نه تنها حتی یک بازی بد در فیلم نیست، بلکه هر کدام از بازیگران شانس این را پیدا می کنند تا خودی نشان دهند. دیویس کاملا خونسرد و بی پرواست، اما از درون نیز در حال سوگواری برای همسرش است؛ رودریگز پیچیدگی و ذهنیت جدیدی را نمایش می دهد که تغییر خوبی نسبت به حضور مداومش در فرنچایز سریع و خشن (Fast & Furious) است؛ Cynthia Erivo برنده جایزه تونی در اولین حضورش در یک فیلم بلند، فوق العاده چشمگیر ظاهر می شود؛‌ و الیزابت دبیکی که شاید محبوب ترین شخصیت فیلم باشد، با بازی در نقش شخصیتی که در طول عمرش همه از او سوء استفاده کرده اند و حالا دیگر طاقتش تمام شده است.

Daniel Kaluuya and Brian Tyree Henry in Twentieth Century Fox’s WIDOWS. Photo Credit: Courtesy Twentieth Century Fox.

شاید دو تا از شگفتی های فیلم نقش آفرینی های Henry و دنیل کالویا (Daniel Kaluuya) باشد. Henry را بیشتر برای بازی در سریال Atlanta می شناسیم، اما او در این جا نقش یک شخصیت باهوش و ترسناک را بازی می کند که اصلا در مقابل بازیگر بزرگی مثل دیویس کم نمی آورد. و کالویا یکی از ترسناک ترین نقش منفی های کنونی را به نمایش می گذارد که ۱۸۰ درجه با هنرنمایی‌اش در فیلم نامزد اسکار برو بیرون (Get Out) متفاوت است.

شاید به نظرتان بیاید که زیادی از این فیلم تعریف کردم، اما واقعا این فیلم آن قدر عالی هست که باید هم از آن تعریف کرد. فیلمسازان معتبر امروزی بیشتر سعی می کنند فیلم های درام عمیق کم بودجه یا بلک باسترهای با ریسک بالا بسازند. بیوه ها در همه لحظات یک فیلم استیو مک‌کویینی به نظر می آید، اما همچنین فیلمی است که می تواند همه مخاطبان را راضی نگه دارد. این یک فیلم مهیج، عمیق، بامزه، غم انگیز و تاثیرگذار است. بیوه ها نه تنها یکی از بهترین فیلم های سال است، بلکه یکی از لذت بخش ترین آن هاست.

فیلم بیوه ها در تاریخ ۱۶ نوامبر در سینماها اکران خواهد شد.

 L-R: Elizabeth Debicki (back to camera), Cynthia Erivo, Viola Davis (back to camera), and Michelle Rodriguez star in Twentieth Century Fox’s WIDOWS. Photo Credit: Courtesy Twentieth Century Fox.

 

نقد و بررسی کاربران و میانگین نمرات

0

برای ارسال نقد وارد شوید

نقد خودتان را بنویسید


رای شما

     

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن