امروز:جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶
 

نقد و معرفی فیلم حسابدار – The Accountant

 


پیش از ساخته شدن فیلم « حسابدار » که فیلمنامه اش در سال ۲۰۱۱ در لیست « دوست داشتنی ترین فیلمنامه هایی که هنوز ساخته نشده اند » قرار داشت، صحبت هایی مبنی بر کارگردانی این اثر توسط برادران کوئن به گوش می رسید و گفته می شد که مل گیبسون می تواند به عنوان بازیگر نقش اصلی در این اثر به ایفای نقش بپردازد. با اینحال در نهایت قرعه به نام گاوین اوکانر افتاد که در سال ۲۰۱۱ فیلم موفق « مبارز » را با حضور تام هاردی و جوئل ادگرتون ساخته بود. داستان « حسابدار » از این قرار است :

کریستین ولف پسرک نابغه ای است که استعداد بالایی در محاسبات دارد اما در عین حال منزوی است و همین امر سبب اختلاف میان پدر و مادرش برای تریبت وی شده است. پدرِ کریستین ( رابرت سی تریولر ) که سابقاً یک نظامی بوده، معتقد است که رفتار کریستین موجب خواهد شد تا او در جامعه سرخورده شود، به همین دلیل به وی فنون رزمی و نظامی را می آموزد و او را در موقعیت های خطرناکی قرار می دهد تا مطمئن شود که تعالیمش را به خوبی فرا گرفته. سالها بعد کریستین ( بن افلک ) تبدیل به مرد جوانی شده که شغلش حسابداری و حل کردن مسائل پر پیچ و خم مالی برای سازمان های مختلف را برعهده دارد. وی همکارهای فراوانی با کشورهای مختلف از جمله ایران و اسرائیل داشته، هم اکنون یکی از کسانی است که مامور دولت ری کینگ ( جی کی سیمونز ) به شدت دنبال اوست اما هیچکس از هویت واقعی کریستین خبر ندارد و…

http://moviemag.ir/images/phocagallery/Theater/The_Accountant/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

استفاده از قهرمانی که دارای انواع و اقسام ویژگی های فردی نظیر اوتیسم، مهارت های رزمی و البته نابغه ریاضی بودن را یکجا در خود دارد، معمولاً در آثاری که فضای رئال دارند کمتر به چشم می خورد اما بهرحال فیلمنامه « حسابدار » این فرصت را در اختیار تماشاگر قرار می دهد تا شخصیتی با چنین ویژگی را ترسیم نماید که مسلماً ترکیب این خصوصیات قرار است منجر به اتفاقات گوناگونی گردد.

« حسابدار » مقدمه چینی مناسبی برای معرفی شخصیت اصلی داستان انجام می دهد و با یک فلشبک قانع کننده از گذشته این حسابدار به اندازه کافی اطلاعات مفید در اختیار تماشاگر قرار می دهد. داستان فیلم نیز در زمان حال به خوبی و با مد نظر قرار دادن فاکتور تعلیق به پیش می رود و علامت سوال فراوانی در ذهن مخاطب ایجاد می کند که او را تشنه یافتن حقیقت نگه می دارد. اما مشکلات فیلم از نیمه داستان به بعد و زمانی که شخصیت های مکمل به داستان اضافه می شوند خود را نشان می دهد و از هم گسیختگی فیلمنامه عیان می گردد.

یکی از بزرگترین معضلات « حسابدار » را باید شخصیت دنا دانست که حضورش در فیلم باعث شده تا ضرباهنگ اثر دچار بیماری شود و گاهی چنان از رمق بیفتد که تاب تماشاگر را سر آورد. دنا شخصیتی است که تاثیری در پیشبرد فیلمنامه ندارد و تنها به این جهت در داستان گنجانده شده تا کریستین بتواند بهانه ای برای صحبت درباره خود و تجربیات سختی که گذرانده داشته باشد که با توجه به اطلاعات مفیدی که تماشاگر در ابتدای فیلم از این شخصیت بدست می آورد، به اطلاعات زائدی به نظر می رسد. رابطه میان این دو نیز در فیلم تکامل پیدا نمی کند تا تنها دستاورد حضور این شخصیت، آشفتگی فیلمنامه باشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/Theater/The_Accountant/thumbs/phoca_thumb_l_1.jpg

در بخش اکشن و مشخصاً نیمه دوم فیلم که ضرباهنگ اثر سرعت بیشتری به خود می گیرد، سازندگان تمهید مشخصی برای پیشرفت فیلمنامه در نظر نگرفته اند و تمام آنچه که تماشاگر می بینید رفتن قهرمان داستان از نقطه A به نقطه B و مواجه شدن با چند گره گشایی ساده است که تمام تعلیق ایجاد شده در طول داستان را به باد می دهد و باعث می شود « حسابدار » در بخش فیلمنامه قادر به دریافت نمره قبولی نباشد. با اینحال باید گفت که فیلم جدید اوکانر در بخش اکشن نمره قابل قبولی دریافت می کند و توانایی سرگرم کردن مخاطبش را دارد. همین ویژگی مثبت باعث شده تا تماشای « حسابدار » حداقل خسته کننده به نظر نرسد و این ضعف ها در لابلای اکشن فیلم کمرنگ شود.

بن افلک در یکی از چالش برانگیزترین نقش آفرینی های دوران بازیگری اش، تا حدودی در نقش یک مرد مبتلا به اوتیسم به خوبی به ایفای نقش پرداخته است اما به جهت اینکه ماهیت اثر درام نبوده، خیلی موقعیت های نابی در اختیار او قرار نگرفته تا یک محک حسابی در حرفه بازیگری بخورد. شاید اگر فیلمنامه اثر پیرو کلیشه ها نمی شد، می توانستیم یک بن افلک متفاوت ببینیم. بازی جی کی سیمونز نیز قابل توجه است و حتی می توان او را بهترین بازیگر فیلم لقب داد. آنا کندریک هم که در سالهای اخیر نقش آفرینی های کاملاً سینوسی را تجربه کرده، در فیلم کار خاصی به جز پیشبرد درام درنیامده فیلم برعهده نداشته و با حذف کردن او از فیلم می شد به نتیجه بهتری هم دست یافت!

http://moviemag.ir/images/phocagallery/Theater/The_Accountant/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

« حسابدار » بزرگترین ضربه را در بخش فیلمنامه دریافت کرده یعنی جایی که می بایست نقطه اتکای آن می بود.متاسفانه فیلمنامه بیل دوبوک با اینکه در مقدمه به درستی اجزای تشکیل دهنده داستان را در کنار یکدیگر قرار داده اما در ادامه قادر به کنترل آن نشده و اضافه کردن شخصیت های زائد به داستان نیز موجب از دست رفتن کامل تمرکز فیلم می شود. از « حسابدار » در نهایت یک اکشن قابل قبول باقی می ماند که تماشایش می تواند برای یکبار جذاب به نظر برسد. (مووی مگ)

خبرهای مرتبط با این خبر...

تریلر فیلم The Accountant و Ben Affleck قاتلی نابغه کمپانی فیلمسازی Warner Bros اولین تریلر فیلم اکشن/هیجانی The Accountant را منتشر کرد. به گزارش آریافیلم ، Gavin O’Connor کارگردان Warrior رو در این...
حساب دار شدن Ben Affleck به 2016 موکول شد! کمپانی برادران وارنر-Warner Bros  اعلام کرد فیلم «حسابدار-The Accountant» با بازی بن افلک را ۲۹ ژانویه اکران می کند. به گزارش آریافیلم به نق...
باکس آفیس ۱۰ آبان : شکست Inferno در مقابل کمدی A Madea Halloween... هالووین هم رسما از راه رسید و فیلم مناسبتیه Boo! A Madea Halloween در دومین هفته اکران خودش باز هم فروش خوبی داشت و تونست Inferno تازه از راه رسیده ر...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *