ساندنسنقد فیلم

نقد و بررسی فیلم Late Night: درخشش اما تامپسون در نقش کمدینی بامزه | Sundance 2019

فیلم Late Night (آخر شب) ساخته ی نیشا گاناترا (Nisha Ganatra) روی کاغذ شبیه یک کمدی اصیل است. در این فیلم شاهد شخصیت هایی هستیم که عیب هایی دارند و با اشاره کردن به آن عیب ها باعث می شوند شخصیت های دیگر رشد کنند، و هر شخصیت با به چالش کشیدن عقاید خودش پیشرفت می کند. اما با وجود اینکه ممکن است فیلمنامه ی میندی کالینگ (Mindy Kaling) شباهت هایی به فیلم های کمدی رمانتیک یا کمدی محل کاری (اداری) داشته باشد، داستان آن تازه و پرطراوت است. Late Night با نقش آفرینی عالی اما تامپسون (Emma Thompson) و کالینگ، فقط خنده دار نیست؛ این فیلم همچنین نگاهی به این دارد که شجاعت به چه معناست، آن هم با توجه به شرایط امروزی کمدی و اینکه چطور کسانی که بیشترین چیز را برای از دست دادن دارند – در اینجا زنان باهوش و متفکر – می توانند بهترین کمدین ها باشند. مهمتر از همه اینکه این زنان برای اینکه بامزه ترین افراد حاضر در این عرصه هستند از دیگران عذرخواهی نمی کنند.

برنامه ی «امشب با کاترین نیوبری» روزهای آخرش را سپری می کند. اگرچه مجری این برنامه ی شبانه (با بازی تامپسون) کمدین موفقی است که خودش را در استانداردی از عالی بودن نگه داشته است، اما این برنامه مخاطبانش را از دست داده و رییس جدید شبکه (با بازی ایمی رایان (Amy Ryan)) قصد دارد نیوبری را با کمدینی شادابتر که بیشتر به درد برنامه های کمدی شبانه می خورد جایگزین کند. در تلاشی با شک و تردید برای مقابله با این جایگزینی، نیوبری درخواست می کند گروه نویسندگی‌اش که همگی مردان سفیدپوست هستند، یک نویسنده ی زن به گروه اضافه کنند. اینجاست که مالی (با بازی کالینگ) وارد داستان می شود، که قبلا در یک کارخانه ی شیمیایی وظیفه ی کنترل کیفیت را برعهده داشته، اما موفق می شود با کمک گرفتن از شانس و شجاعت این شغل جدید را به دست آورد. اگرچه نیوبری در ابتدا از این قضیه راضی نیست، اما در نهایت با مالی دوست می شود،‌کسی که نیوبری را تشویق می کند صدای کمدی خودش را دوباره کشف کند.

هنگام تماشای Late Night کاملا جذب این قضیه شدم که نیوبری و مالی چقدر زنانی توانمند اما به شکلی غیرمتعارف هستند. در اغلب موارد،‌ «شخصیت زن توانمند» به معنای زن بانجابتی است که با سختی های مختلف روبرو می شود. در Late Night هردوی نیوبری و مالی عیب هایی دارند، اما آدم های بد یا خیلی خوبی هم نیستند. نیوبری گاهی با آدم های اطرافش با بی رحمی رفتار می کند، و مالی گاهی بیش از حد با دیگران صمیمی می شود. اما این عیب ها چیزی است که آن ها را به شخصیت های جالب تبدیل کرده و هنگام کنار هم قرار گرفتن این دو نفر باعث جذابیت داستان می شود.

همذات پنداری با نیوبری و مالی خیلی راحت است چون نه تنها فیلمنامه عالی است، بلکه بازی تامپسون و کالینگ هم فوق العاده است. با اینکه آکادمی اسکار معمولا توجهی به نقش آفرینی های کمدی ندارد، اما به شخصه معتقدم بازی تامپسون در نقش نیوبری ارزش نامزدی اسکار را دارد. روش تعادل بخشیدن او به لحظات کوچک با زمان بندی کمدی بی نقصش عالی است. بر کسی پوشیده نیست که تامپسون بازیگر فوق العاده ای است، اما بازی او در نقش نیوبری یکی از بهترین نقش آفرینی های دوران حرفه ای اوست که بازی کالینگ در نقش مالی کاملا در نقطه ی مقابل به آن تعادل بخشیده است. کالینگ می توانست برای خودش نقش دختر ساده ای دوست داشتنی را در نظر بگیرد که با نبوغش باعث موفقیت گروه نویسندگان برنامه ی شبانه می شود، اما مالی در چارچوب اخلاق کاری و مصمم بودنش تعریف می شود تا اینکه فقط به خاطر شوخی هایش شناخته شود. شور و شوق مالی او را به پوششی خوب برای نبوغ خشک و خالی نیوبری تبدیل می کند، و این دو بازیگر خیلی خوب کار یکدیگر را تکمیل می کنند.

نکته ی جالب دیگر این است که دنیای Late Night واقعا حرف هایی برای گفتن درباره ی شرایط ژانر کمدی دارد. کمدین هایی وجود دارند که از شرایط امروزی کمدی گلایه کرده و می گویند ممیزی های سیاسی، مانع گفتن جوک هایی که آن ها می خواهند بگویند شده است. Late Night می گوید این قضیه فقط به دلیل تنبلی افرادی است که دیگر چیزی برای جنگیدن ندارند. برای نیوبری و مالی، که همه چیزشان را به خطر انداخته اند چون نمی توانند انتظار داشته باشند کسی چیزی در اختیار آن ها قرار دهد، چالش اصلی این است که چطور صدای کمدی جدیدی پیدا کنند و خودشان را از ترس و از خودراضی بودن نجات دهند. به جای متهم کردن دنیا، که البته نیوبری ابتدای فیلم همین کار را می کند، Late Night می گوید کمدین ها، حتی آن هایی که همیشه مورد ستایش قرار می گیرند اگر می خواهند بامزه بمانند باید روش خودشان را تغییر دهند.

اصلا نیازی نیست Late Night برای بیان پیامش درباره ی کمدی حالت نصیحتی به خود بگیرد چون این پیام در رفتار شخصیت ها واضح است. اصلا لزومی ندارد کسی در فیلم درباره ی شرایط کمدی سخنرانی کند. دینامیک بین نیوبری و مالی و داستان هردو شخصیت همه ی این ها را به روش کمدی خوبی بیان می کند. ترکیب کمدی و زیرداستان فیلم کاملا جذاب است، و من مشتاقم دوباره چنین ترکیبی را در یک فیلم ببینم.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن