امروز:چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵
 

نقد اختصاصی : نقد و بررسی فیلم و انیمیشن The Boxtrolls

 


در این پست ترجمه و نقد اختصاصی آریافیلم از فیلم The Boxtrolls رو ملاحظه میفرمایید که نوشته ی David Rooney از سایت معتبرhollywoodreporter است…

شکارچی بد ذات هیولاها در جدید ترین فیلم کمپانی سازنده ی انیمیشن های Caroline و Paranorman‚ شروع به از میان برداشتن طبقه ی پست و ملحق شدن به گروه پنیر خور می کند

 مجموعه ای از عناصر جاذبه در طی نوشته های پایانی فیلم The Boxtrolls وجود دارد که کم و بیش پوششی از شمای کلی داستان است و برداشتی ازاد از قطعه ی Little Boxes پت سیگر می باشد که توسط گروه پورتلندی Loch Lomond اجرا شد. داستان که توسط دو کاراکتر- با صدای سرگرم کننده ی ریچارد ایودی و نیک فراست- که فراز و نشیب ها را به اشتراک می گذارند‚ دنبال می شود‚ دربرگیرنده ی دنیایی است که هر حرکتی از سوی انان توسط هیولاهایی ناپیدا دستکاری می شود و این در حالی است که تهیه کننده ی کار در پس دوربین دیده می شود و تراویس نایت‚ سرپرست انیماتور‚ تکه های فیلم را سرهم بندی می کند.

تنها چند دقیقه از فیلم در جهت جادوی انیمیشن‚ با فریبندگی‚ لطافت و به نوعی شور و ذوقی عمیق درهم امیخته شده است و این ها همان فاکتورهایی هستند که فیلم شدیدا غیرجاذب The Boxtrolls در قالب 3D فاقد ان است. مانند دو فیلم قبلی‚ این انیمیشن نیز کاری از LAIKA استدیوی صنعتی انیمیشن واقع در منطقه ی اورگان پورتلند می باشد; جایی که نایت حکم رئیس را دارد و مانند دو اثر قبلی به مراتب موفق تر کمپانی که سعی در نگه داشتن همزمان تاریکی و روشنایی داشت‚ این بار The Boxtolls به نظر بدون هیچ گونه واهمه ای‚ تماشاگران کمتری را نسبت به تماشاگران خیل عظیم انیمیشن های فناوری CG‚ هدف قرار داده است. براساس امار گیری‚ رنج سنی منبع اصلی داستان- رمان فانتزی ماجراجویی اینجا هیولا باشید نوشته ی نویسنده ی بریتانیایی کودکان الن اسنو- احتمالا 8-14 است.

این که کودکان نااشنا با کتاب یا کسانی که با مجموعه ی Ratbridge Chronicles اشنایی دارند‚ به تردید وحشتناک فیلم واکنش نشان دهند‚جای بحث دارد. یک کمبود اساسی نسبت به جان مایه ی داستان‚ از روایت اشفته ی ان تا نماهای جذاب و مفرح گاها موثر‚ در کار دیده می شود. فیلم که توسط انتونی استاچی- کارگردان فیلم Open Season- و گراهام انابل تازه کار کارگردانی شده‚ بدون صرف هزینه ی ان چنانی در قالب 3D فیلم برداری شده; در حالی که فرایند Stop-Motion بر فیلم قالب است و بعضی قسمت ها از فناوری CG نیز استفاده شده است.

داستان که در بستر اصطلاحات بزرگسالان قرار می گیرد‚ در مورد درگیری طبقات اجتماعی و تلاش در جهت کشتار در منطقه ای مرتفع در عصر ویکتوریا به نام پل پنیری است; جایی که دست یابی به این محصول لبنی در تمام اشکال لذیذش‚ کلاه سفیدان ثروتمند را از فقرا جدا می کند. هیولاهای جعبه ای در زیر لایه ی زمین زندگی می کنند; موجودات شرور بی زبان که با کارتن های بازیافتی خود را پوشانده اند. هر یک از هیولاها‚ نامش را از جعبه ای که با خود حمل می کند گرفته است; ماهی‚ کفش‚ وسایل شکستنی و…

فیلم نامه ی نوشته ی ایرنا بریگنول و ادام پاوا به نظر عمدا از قسمتی که چگونگی نفرت انگیز شدن هیولاهای جعبه ای از سوی شهروندان زمینی و پرورش پسری به نام Eggs- با صدای ایساک همستد رایت- را از دوران طفولیت توسط انان‚ شرح می دهد‚ شانه خالی می کند. این پیش زمینه هم زمان با پیش روی فیلم اشکار می گردد ولی کمکی به درک ابتدایی زمینه ی داستان نمی کند.

احساس پشیمانی اندکی در نخستین برخورد ما با جامعه ی خوشحال هیولاهای جعبه ای وجود دارد; جامعه ای که اعضای ان با کمربندهای حامل در خانه ی زیرزمینیشان رفت و امد می کنند‚ از حشرات تغذیه می کنند و به هنگام استراحت در مکعبی تمیز انباشته می شوند. به عنوان نژادی سازنده برخلاف مردمی که بالای خانه هایشان زندگی می کنند‚ هیولاها هم چنین پس از خاموشی و شب هنگام‚ دست به غارت هایی مشخص در شهر می زنند و هر خرت و پرت مفیدی که به کارشان بیاید را جست و جو می کنند. به هر حال همان گونه که یک بار گفته شد‚ هیولاها واقعا خیلی کار نمی کنند.

 ارچیبالد اسنچرجاه طلب کلاه قرمز- با صدای بن کینگسلی- که توانسته این دروغ را که هیولاهای جعبه ای بچه ها را می خورند‚ پخش کند با این باور که از میان برداشتن هیولاها بلیت او در جهت ریاست میز پنیری شهر محسوب می شود‚ عهد بسته که انان را نابود کند. او در واگنش در کنار خیابان های سنگ فرش در میان پیروانش فریاد می زند ” پنیراتونو قایم کنید! وسایل و بچه های لذیذتونو قایم کنید!”

با هر گردش شبانگاهی‚ تعداد بیشتری از هیولاها به دام می افتند و بر این باورند که کشته می شوند و با کم شدن جمعیتشان‚ Eggs در خصوص زنده ماندن ان ها دچار ترس می شود. اما در طی گردشی روی زمین‚ او دختری یازده ساله به نام وینی- با صدای ال فنینگ- را ملاقات می کند; دختر فروگذارده ی لرد پارتلی ریند‚ رهبر متکبر جمعیت کلاه سفیدان. تعلق خاطر دخترک در قبال هیولاها راه را برای همبستگی بیشتر میان افراد و اشنایان نزدیکتر باز می کند و همان گونه که او به یک هم پیمان تبدیل می شود‚ بر قصاوت و بی رحمی اسنچر افزوده می شود.

 در حالی که هیچ کمبودی در داستان دیده نمی شود‚ فیلم به نوعی از زمینه ای شلوغ که فاقد پرورش شخصیت ها در قالب خوب یا بد است‚ رنج می برد و در نتیجه‚ در شکل گیری دچار مشکل می شود. در حالی که موسیقی قوی داریا ماریانلی در تعریف صحنه های درام و اکشن فیلم به خوبی عمل می کند‚ صحنه های تعقیب و گریز ملزوم رولر کاستر در ایجاد هیجان‚ ناموفق عمل می کنند. بیشتر صحنه های پر از دیالوگ خسته کننده به نظر می رسند; خصوصا هنگامی که نویسندگان بر تم های مربوط به قرار گرفتن خانواده های محبت امیز در فرم های مختلف و اهمیت کمتر بسته بندی محصولی از خود ان محصول‚ تاکید دارند.

مرگ بر تمام دل بستگی هایی که فیلم تصمیم دارد با پیش روی شریاط داستان ثابت باشد‚ می دمد و در طی ان اسنچر اکنون دیوانه‚ ماموتی دست ساز را که مانند روبات بخار تبدیل شونده است‚ رها می کند که با لگد مال کردن سرتاسر شهر‚ منجر به ایجاد ترس و جراحات می شود. این تصویرسازی کریه‚ با ویکتوریای ظریف سبک ادوارد گوری از تصاویری که دربرگیرنده ی رمان الن اسنو می باشد‚ فاصله ی زیادی دارد. در حقیقت کتاب داستانی در شمای هملت که مایه افسردگی است را نمی توان اثری ممتاز نامید.

کار صدای بازیگران خوب کار شده ولی به اندازه ای جالب توجه نیست که خود را از پس طراحی کم سوی شخصیت های بازیگران بیرون اورد. شخصیت اسنچر با صدای کینگسلی یک جنایت کار بی رحم است ولی نه در صحنه ای که به شکلی عجیب‚ باد می شود. بازیگرانی مثل تونی کالت‚ تریسی مورگان و سیمون پگ هدر شده اند و بیشترین همکاری جالب توجه در فیلم میان ایودی و فراست به عنوان پیروان مکتب فکری اسنچر‚ شکل می گیرد. با به چالش کشیدن اندیشه ی قهرمانی و خطوط تفکیک کننده ی درست کار از خطاکار‚ The Boxtrolls به نظر در درک تکلیف خیر و شر دچار مشکل می شود.

درد اورترین قدم اشتباه فیلم در این جاست که در حالی که هیولاهای جعبه ای مهربان و ساعی‚ در داستان لگد مال شده اند‚ فیلم نامه نویسان نیز با انان این گونه رفتار کرده اند. سرنوشت هیولاها به نوعی تماما به طمع مقام و ثروت اسنچر‚ دوستی Eggs و وینی شجاع و اتحاد پسرک با فردی گمشده از گذشته‚ وابسته است.
هیولاها حقیقتا چه موقع در خطر درهم شدن قرار می گیرند؟ چه کسی به سایر موارد اهمیت می دهد؟…

خبرهای مرتبط با این خبر...

اولین تریلر و پوستر از انیمیشن The Boxtrolls   کمپانی Focus اولین تیزر تریلر و پوستر از جدیدترین انیمیشن شان بنام The Boxtrolls را منتشر کردند . کمپانی سازنده ی این انیمیشن LAIKA REUNITE ...
داستان انیمیشن جالب The Boxtrolls کمپانی های FOCUS FEATURES و LAIKA REUNITE برای  چندمین بار دور یکدیگر گرد می ایند تا انیمیشنی دیگر بنام The Boxtrolls را بسازند . این انیمیشن که سومین...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *