اخبار روزتریلر سینمای ایرانمعرفی فیلم

سینمای ایران : تریلر غلام فیلم جدید شهاب حسینی ، پوستر و تصاویر فصل جدید شهرزاد ، تیزر سارا و آیدا و …

0

به روال چند روز اخیر ، بریم سراغ اخبار سینمای ایران برای دوستانی که میخوان علاوه بر دنیای سینمای خارج از کشور در جریان اخبار داخلی نیز قرار بگیرند…

اولین خبر امروز انتشار تریلر فیلم جدید شهاب حسینی یعنی “غلام” است که به کارگردانی میترا تبریزیان نخستین فیلم انگلیسی زبان که درباره جامعه ایرانی ساخته شده است و این فیلم ۹۰ دقیقه ای به زبان فارسی و در انگلستان ساخته شده است که شهاب حسینی نقش اول آن را به عهده دارد و داستان فیلم «غلام» در لندن در سال ۲۰۱۱ میلادی روی می دهد و درباره یک راننده تاکسی ایرانی به نام غلام  است که شب ها کار می کند و هیچ علاقه ای به صحبت درباره گذشته اش ندارد.

«غلام» با آنکه دو شغل دارد ولی نشان داده می شود که علاقه ای به پول و مادیات ندارد. او با آنکه رابطه خوبی با دایی اش ندارد ولی هر روز برای خوردن چیزی به کافه او می رود. مادر غلام در تلاش است که او را به خانه (ایران) بازگرداند ولی او هیچ تصمیمی برای برگشتن ندارد. بیننده در طول فیلم متوجه می شود که «غلام» قهرمان یک جنگ است ولی مشخص نیست چه جنگی؟، سربازی که ناگهان در بحبوبه جنگ بدون آنکه ردی از خود به جا بگذارد ناپدید می شود.

«غلام» در کل مردی است بدون هیچ گذشته ای، هیچ آینده ای و بدون اعتقاد به هیچ چیز خاصی و آنچه که تا حدودی مشخص است این است که او با عده غریبه خطرناکی درگیر است، افرادی که از گذشته او می آیند و حال و آینده او را به شدت تهدید می کنند.
«میترا تبریزیان»، کارگردان ایرانی الاصل مقیم انگلستان، این فیلم را براساس فیلمنامه ای مشترک از خود و «سیروس مسعودی» ساخته است و تهیه کنندگی این فیلم را «زادوک ناوا» بر عهده دارد.


اما عبدالرضا کاهانی که این روزها سعی میکنه اعتراض خودش رو به اصلاح فیلمش ارادتمند نازنین، بهاره، تینا این گونه نشون بده که تصاویر این فیلم رو منتشر کنه در تازه ترین صحبتهاش گفته ، فعلا گویا جز انتشار فریم به فریم فیلم راهی ندارم و چیزی به ذهنم نمی رسد!


اما سریال محبوب شهرزاد که چیزی تا شروع فصل دوم اون باقی نمونده ، با انتشار تصاویر تبلیغاتی به شیوه ی سریالهای خارجی و روشی کاملا حرفه ای و پسندیده داره به استقبال این سریال در تاریخ ۲۹ خرداد میره که در زیر تازه ترین تصاویر و اولین پوستر رسمی اون رو ملاحظه میفرمایید :


تیزر جدید فیلم سارا و آیدا نیز که اثری است از مازیار میری، فیلم‌ساز شهیر و پرافتخار ایرانی بعد از تجربه موفق فیلم «حوض نقاشی»،  با فیلم «سارا و آیدا» حضور دارد. «سارا و آیدا» بازگشته مانند کارهای قبلی اش ، اثری اجتماعی اما بیش از آنکه شبیه «حوض نقاشی» باشد و یک معضل خاص را موردبررسی قرار دهد، مانند «سعادت‌آباد» به سراغ موضوعی عمومی‌تر رفته است و با پرداختن به نگرانی‌های اخلاقی می‌توان گفت میری به ریشه‌های خود بازگشته است. غیرقابل‌انکار است که آثار متأخر میری تحت تأثیر آثار فرهادی و تعلیق‌های ناشی از انتخابات اخلاقی که مشخصه آثار وی است، قرار دارد. این تأثیر اگر در «سعادت‌آباد» در لایه‌های زیرین یک فیلم‌نامه پیچیده و پر شخصیت بود، در «سارا و آیدا» نمود بیرونی‌تر و آشکارتری دارد.

«سار و آیدا» برخلاف سایر کارهای میری، به ویژه دو اثر اخیرش یعنی «سعادت‌آباد» و «حوض نقاشی» ریتم تند‌تری دارد و تدوین نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد روایت دارد. در نیمه دوم فیلم، چند رویداد پشت‌سرهم رخ می‌دهد و بیننده را همراه می‌کند. مشکل آنجایی است که این گره‌افکنی‌ها قبل از رسیدن به مرحله گشایش توسط بیننده پیش‌بینی ‌می‌شود. درنتیجه بیننده همیشه یک‌قدم از اتفاقات فیلم جلوتر است و تعلیقی که مد‌نظر میری بوده و در آثار فرهادی مشابه‌اش را زیاد می‌بینیم اثر خود را از دست می‌دهد و بیننده را نه شوکه می‌کند و نه غافلگیر. در واقع می‌توان علت این پیشی گرفتن را در تکرار این الگو هم یافت. سینما اصولاً تجربه‌ای اکتسابی و تجربی است و بیننده در اثر تکرار یک الگو می‌تواند مشابهش را در هر فیلم دیگری هم بیابد. مشکل دیگر فیلم میری که بسیار مهم‌تر از پیش‌بینی پذیر بودن آن خود را نشان می‌دهد نورپردازی است. به نظر می‌رسد میری در راستای رسیدن به تأثیر رئالیستیکی داستانی که تعریف می‌کند سعی کرده از نورپردازی طبیعی در سکانس‌های اصلی فیلمش استفاده کند اما به دلیل پایین بودن کیفیت پخش در سینماهای ایران، تصویر بسیار ناواضحی از اتفاقات، پیش روی بیننده قرار می‌گیرد و این نقص در سکانس‌هایی که در شب فیلم‌برداری شده‌اند بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. بیراه نیست اگر بگوییم بیش از سی درصد فیلم میری، در تاریکی رخ می‌دهد؛ و این تاریکی زمانی آزاردهنده است که فیلم‌ساز از بازیگرانش بازی‌های حسی گرفته که در احساسات منعکس‌شده در صورت نمود پیدا می‌کند و بیننده به‌جای تماشای این‌ها فقط صدای بازیگر را می‌شنود و شمای کلی از بازیگران دارد. حتی در سکانس‌های روز هم در پلان‌هایی که حالت ضد نور پیداکرده‌اند و بیننده توانایی تشخیص بار عاطفی صحنه‌های اصلی را از دست می‌دهد. طبیعتاً این مشکل بیش از همه بازی بازیگران را تحت تأثیر قرار داده است.

اولین تیزر این فیلم رو در زیر ملاحظه میفرمایید :

 

0
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن